• Mýty a fakty
  • TIPY A RADY

Elektromobil má slabú dynamiku a jazdí pomaly

Pri tejto téme treba predovšetkým hneď v úvode rozlíšiť dve rozdielne kritériá: Dynamiku zrýchlenia a maximálnu možnú rýchlosť, akú vozidlo dokáže vyvinúť. Vo svetle týchto kategórií je možné tvrdiť, že ide skutočne len o mýtus.

Čo sa týka dynamiky, pravda je taká, že elektromobily dokážu v tomto smere konkurovať a dokonca zdolať konvenčné a používané spaľovacie agregáty. Vzhľadom na to, že elektromotor má maximálny krútiaci moment dostupný od najnižších otáčok, zrýchlenie elektromobilu je o poznanie lepšie ako pri spaľovacom motore.

Priebeh krútiaceho momentu je navyše pri elektromotore lineárny, takže od najnižších až po maximálne otáčky je záťah rovnaký.

Nezanedbateľná výhoda oproti spaľovacím motorom je v tom, že plný výkon je dostupný ihneď, takže ani pri nízkych teplotách netreba motor zahrievať a dokáže dodávať plný výkon bez toho, aby hrozilo jeho poškodenie alebo rýchlejšie opotrebenie.

Elektromobily sa stávajú súčasťou cestnej premávky.

Ak sa pozrieme na hodnoty zrýchlenia z 0 na 100 km/h pri elektromobiloch, napríklad pri BMW i3S je to 7,7 s, Hyundai Kona Electric 7,6 s, Jaguar i-Pace 4,8 s, Tesla Model X P100D 3,1 s.

Vidieť, že sú to hodnoty, ktorými sa nemôže pochváliť veľa vozidiel so spaľovacím motorom. Elektromobily vedia jazdiť aj rýchlo, ale treba myslieť na to, že so zvyšujúcou sa rýchlosťou razantne rastie spotreba.

Ak teda túžite po tom, aby policajné video vašej jazdy po slovenskej diaľnici rýchlosťou nad 200 km/h kolovalo po sociálnych sieťach, pokojne na elektromobil zabudnite, pretože ten je určený zákazníkom s úplne inými preferenciami.

Autor: René Hubinský/e-mobility.sk. Foto: Shutterstock