• Mýty a fakty
  • TIPY A RADY

Nabíjanie je lacné! Naozaj.

Porovnať cenu benzínu a nafty na čerpacej stanici je jednoduché a každý vodič ho má v malíčku. Ako si ale vyrátať „spotrebu“ elektromobilu a vyčísliť ju aj finančne? Pri výpočte bude základným parametrom to, či využívate vlastnú nabíjačku, alebo sa spoľahnete na niektorú z verejných rýchlonabíjačiek.

Ak nabíjate doma, tak platí konštatovanie z nadpisu: Nabíjanie je skutočne lacné. Pri bežnej jazde mimo diaľnice sa spotreba podľa modelu pohybuje okolo 12 – 20 kWh/100 km. Ak budeme počítať 15 kWh, pri domácom nabíjaní za 100 km zaplatíte asi 1,40 eura. Na verejnej rýchlonabíjačke to bude podľa prevádzkovateľa asi štyrikrát viac: 5,85 – 6,75 eura pri najnižších programoch.

Nabíjacia stanica ZSE. Foto: ZSE

Tieto fakty treba brať do úvahy už pred nákupom elektromobilu. Musíte si zvážiť, akým spôsobom obvykle vozidlo využívate, respektíve plánujete využívať. Hlavným spôsobom nabíjania by teda malo byť nabíjanie v domácich podmienkach alebo vo firme, kde je cena podstatne nižšia.

Rýchlonabíjačky sú určené predovšetkým na použitie pri dlhších cestách mimo dojazdu vozidla, takže vyššia cena nabíjania v takomto prípade nie je taký problém. Ak uvažujete o elektromobile v prípade, že často podnikáte dlhšie cesty nad 300 km, je potrebné vyberať modely s dojazdom nad 400 km, ak sú vaše trasy občas aj dlhšie a vozidlo budete využívať aj na denné jazdenie do zamestnania asi do 100 km, potom je na zváženie voľba plug-in hybridu.

Keď sa s elektromobilom dostanem do kolóny, vybije sa mi batéria a budú ma musieť odtiahnuť?

Toto je pomerne častý mýtus a je ťažké sa dopátrať jeho pôvodu. Elektromobil pri jazde v kolóne má aj oproti spaľovacím motorom minimálnu spotrebu. Pokiaľ sa elektromotor netočí, nič nespotrebúva, spaľovací motor naproti tomu spotrebúva palivo aj na voľnobehu, ak nie je motor vypnutý. Ak treba kúriť alebo klimatizovať, spaľovací motor musí bežať a spotrebúva palivo.

Domáci wallbox EVlink Wallbox G3. Foto: Schneider Electric

Pri elektromobile v tomto prípade beží iba klimatizácia alebo kúrenie a spotreba energie je podstatne nižšia. Napríklad Hyundai IONIQ Electric má túto spotrebu na úrovni 0,34 kW (elektronika a svetlá) + 0,36 kW (klimatizácia), teda asi 0,7 kW.

Pomalé posúvanie navyše elektromobilu vyhovuje a predlžuje to dojazd, takže keby ste do kolóny prišli s dojazdom napr. 200 km a kolóna sa bude posúvať priemerne rýchlosťou 20 – 40 km/h, váš výsledný dojazd to môže predĺžiť aj na 1,5 až 2-násobok (dojazd je vždy vypočítavaný podľa predchádzajúcej priemernej spotreby). Takže ak máte pred sebou napríklad 150 km a vozidlo ukazuje dojazd 200 km, kolóna vás určite nezaskočí.A

Autor: René Hubinský/e-mobility.sk. Foto: Shutterstock, ZSE