Nevýhody

Zdroj: www.teslamagazin.sk

Ako všetko, majú aj elektromobily majú svoje pre a proti. Výhody elektromobilov sme už predstavili, avšak treba spomenúť aj ich nedostatky, na ktorých musia ešte popracovať vývojáci v najväčších technologických centrách a vývojárskych oddeleniach automobiliek.

1. Obstarávacia cena

Obstarávacia cena elektromobilov je aktuálne asi najväčšou bariérou ich kúpy. Elektromobil môže byť aj o polovicu drahší ako porovnateľný spaľovací automobilDôvodom vysokých cien je najmä nízka produkcia a drahé batérie.

Obstarávacia cena elektromobilov je pre mnohých záujemcov stále kľúčovým faktorom.

Rozdiel obstarávacej ceny sa vám však vráti prostredníctvom nižších prevádzkových a servisných nákladov. Podrobné informácie o tejto problematike nájdete v kapitole Elektromobil a prevádzkové náklady.

2. Doba nabíjania je dlhšia ako tankovanie paliva

Ekvivalentom tankovania paliva do spaľovacích automobilov, je nabíjanie batérie elektromobilu elektrickou energiou. To však trvá dlhšie ako tankovanie. Pri cestách na dlhé sa nie je možné zaobísť bez dodatočného nabíjania na nabíjacích staniciach. 

Dĺžka nabíjania záleží od kapacity batérie, jej technológie a výkonu nabíjacej staniceNa rýchlonabíjačkách získate 100 km dojazd za 10 až 30 minút.

Dobíjanie batérie v elektromobile zaberie spravidla viac času ako tankovanie na klasickej čerpacej stanici.

Výkony nabíjačiek však neustále rastú, takže táto doba sa bude neustále skracovať. Taktiež si treba uvedomiť, že drvivú väčšinu času sa elektromobily nabíjajú doma, keď nie sú v prevádzke. Vtedy nám jej jedno, ako dlho sa nabíjajú. A na dlhšie cesty sa väčšina vodičov vydáva len pár-krát za rok.

3. Nutnosť plánovania dlhých ciest kvôli nabíjaniu

Napriek tomu, že na Slovensku, v okolitých štátoch a západnej Európe máme dostatočnú sieť nabíjacích staníc, nie je pri dlhých cestách na škodu, naplánovanie trasy. Pretože nie je nabíjačka ako nabíjačka. Tie majú rôzny nabíjací výkon, od ktorého závisí rýchlosť nabíjania.

Takže prečo si nevybrať tie, ktoré nám elektromobil nabijú v čo najkratšom možnom čase? A netreba zabúdať ani na to, že nie každá nabíjačka musí byť kompatibilná s nabíjacím portom nášho elektromobilu. O kompatibilite však dokážu informovať mnohé aplikácie, stránky a samozrejme vlastný palubný systém elektromobilu.

O nutnosti plánovania však musíme hovoriť v prípade, že sa chystáme do oblasti, kde je nabíjacia infraštruktúra na slabšej úrovni, napríklad na východ od Slovenska či v niektorých balkánskych štátoch.

4. Väčšia ekologická stopa pri výrobe

Kvôli chemikáliám potrebným pri výrobe batérií, zanecháva produkcia elektromobilov väčšiu ekologickú stopu. Tú však výrobcovia kompenzujú napríklad používaním elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, výrobou častí elektromobilov z ekologickejších či recyklovaných materiálov.

Vo všeobecnosti však platí, že elektromobil zmaže túto “stopu” už po 3 000 km svojej bezemisnej prevádzky.

5. Vyššia hmotnosť kvôli objemnej batérii

Elektromobily sú vo všeobecnosti ťažšie ako porovnateľné spaľovacie automobily. A to kvôli objemným batériám. Aj napriek tomu, že elektromotor je ľahší ako spaľovací motor, vážia napríkladelektromobily nižšej strednej triedy zhruba o 15 až 20 % viac ako porovnateľné “spaľováky”.

Batérie sú umiestnené v podlahe väčšiny elektromobilov.

Váha batérie však paradoxne zlepšuje manévrovateľnosť vozidla. Tým, že sú batérie implementované do podlahy, sa významne znižuje ťažisko. To má vplyv nielen na manévrovateľnosť, ale aj na stabilitu vozidla, čím sa zvyšuje jeho bezpečnosť.

6. Menší výber

Ponuka elektromobilov na dnešnom trhu sa nedá porovnávať s ponukou štandardných automobilov. Tým sa automobilky venujú predsa len oveľa dlhšiu dobu. Takže nie každý si dokáže nájsť elektromobil, ktorý mu vyhovuje. Svitá však na lepšie časy. Významní automobiloví hráči, ale aj startupy, prinesú v najbližších rokoch desiatky nových a zaujímavých elektrických modelov, takže bude z čoho vyberať.

Aktuality o pripravovaných elektromobiloch nájdete v našej sekcii Elektromobily.