Všetko o nabíjaní

Rovnako, ako ste pri automobiloch s konvenčnými spaľovacími motormi museli na čerpacej stanici vyberať medzi naftou a benzínom, budete si ako majiteľ elektromobilu vyberať aj medzi nabíjacími stanicami. Výhodou je, že kým pri nesprávnom natankovaní tekutého paliva ste mohli významne poškodiť motor, v prípade elektromobilu vám takýto problém nehrozí.

Budete skôr riešiť otázku, kedy, kde a ako si nabiť články vo vašej batérii, aby ste pohodlne docestovali do zvoleného cieľa. Svoje vozidlo totiž budete pripravovať na cestu buď u vás doma prípadne v práci, alebo dopĺňať energiu po ceste.

Ak budete nútení „natankovať“ po trase, k dispozícii vám bude niektorý z nabíjacích bodov, ktorých sieť sa už začala budovať a je jedným z kľúčových elementov rozvoja elektromobility.

Lítiové batérie

V elektromobiloch sa v súčasnosti najčastejšie využívajú lítiové batérie. Tieto články, vynájdené v polovici šesťdesiatych rokov minulého storočia a neskôr zdokonaľované, majú hlavnú výhodu vo vysokej hustote energie, až 200 Wh/kg, alebo ak berieme do úvahy objem, tak 530 Wh/l.

Je to trikrát vyššia hodnota, než dosahovali staršie niklovo-metalhydridové (Ni-MH) akumulátory.

Li-ion batérie majú len nepatrné samovybíjanie – do 5 % pri 20 °C oproti 25 % pri Ni-Cd a Ni-MH akumulátoroch. Batérie nemajú pamäťový efekt, takže ich môžete nabíjať v akomkoľvek štádiu vybitia.

Domáce nabíjanie

Nabíjanie pomocou klasickej 230 V zásuvky poskytuje výkon nabíjania 2,3 kWh. Takéto nabíjanie je vhodné ako príležitostné a je pomalé. Pred zapnutím treba skontrolovať zásuvku, či nabíjanie utiahne.

Ak ide o staršiu alebo opotrebovanú, treba ju vymeniť za priemyselný typ, ktorý je o pár eur drahší, je však robený s prihliadnutím na trvalú záťaž vyšším prúdom.

Pri pravidelnom domácom nabíjaní je vhodné zaobstarať si nástennú nabíjačku, tzv. wallbox. Ten umožní podľa dostupného výkonu nabíjanie výkonom až 11 alebo 22 kW. Výkon nabíjania však závisí od výkonu vstavanej nabíjačky, ktorý má väčšina elektromobilov v rozpätí 3,7 – 7,5 kW.

Domáci wallbox EVlink Wallbox G3. Foto: Schneider Electric

Obstarávacie náklady na vybudovanie jednej stanice sa môžu líšiť v závislosti od typu a miesta inštalácie. Ceny sa pohybujú v niekoľkých stovkách až tisícoch eur.

Obsluha stanice je jednoduchá, po ukážke od preškoleného technika ju zvládne každý. Za normálnych podmienok pozostáva iba z pripojenia napájacieho kábla k elektromobilu.

Hlavné výhody nabíjacej stanice sú bezpečnosť pre domové rozvody, pre používateľov a pre elektromobil, možnosť zabezpečeného prístupu k stanici, rýchlejšie nabíjanie ako z domovej zásuvky a možnosť riadenia odberu nabíjacej stanice s prihliadnutím na aktuálny odber domu.

Sieť nabíjacích staníc

Jedným z najväčších stimulov rozvoja elektromobility je vybudovanie spoľahlivej nabíjacej infraštruktúry aj mimo veľkých miest. Podľa údajov EAFO (European Alternative Fuel Observatory) patrí Slovensko v rámci
svojho najbližšieho susedského okolia medzi najlepšie vybavené krajiny z pohľadu verejne dostupných rýchlonabíjacích staníc.

Počet nabíjacích staníc v SR začiatkom roka 2019. Zdroj: e-mobility.sk

Podľa údajov zo začiatku roka 2019 bolo na Slovensku zaregistrovaných 1 570 osobných automobilov do zásuvky (951 elektromobilov a 619 plug-in hybridov) na 235 verejných nabíjacích bodov (143 AC verejne prístupných nabíjacích bodov s výstupným výkonom do 44 kW a 92 DC verejne prístupných nabíjacích bodov s výstupným výkonom nad 44 kW vrátane 10 stojanov Tesla Supercharger).

Rýchlonabíjacie stanice poskytujú zvyčajne možnosť DC aj AC nabíjania. Budujú ich na dostupných a frekventovaných miestach v okolí hlavných ťahov rôzne subjekty, najrozšírenejšie sú momentálne tie od značiek Tesla, Greenway a ZSE (pod označeniami NEXT-E a FAST-E).

Nabíjacia stanica Greenway. Foto: Greenway

Pokrytie rýchlonabíjačkami je teda na väčšine územia veľmi dobré, najmä čo sa týka celej trasy diaľnice D1 od česko-slovenských hraníc až po Košice, či už cez Žilinu, alebo Banskú Bystricu.

Slabšie pokrytie má zatiaľ juh Slovenska, kde nie je pokrytá trasa cez Nové Zámky a Lučenec. Dá sa však predpokladať, že aj na tejto trase sa bude v blízkom čase pracovať.

Pri bežnej jazde mimo diaľnice sa spotreba podľa modelu pohybuje okolo 12 – 20 kWh/100 km. Ak nabíjate doma, v priemere zaplatíte 1,40 eur za 100 km.

Na verejnej rýchlonabíjačke to však v závislosti od prevázkovateľa bude asi 5,85 – 6,75 eur na 100 km.

DC nabíjanie jednosmerným prúdom (rýchlonabíjanie)

DC nabíjanie – nabíjanie pomocou jednosmerného elektrického prúdu
(skratka DC = direct current). Je určené na rýchle nabíjanie BEV a vyžaduje špeciálnu nabíjaciu stanicu.

Nabíjanie jednosmerným prúdom, tzv. Rýchlonabíjanie prebieha pomocou DC nabíjacej stanice, ktorá vie striedavý prúd (AC) zmeniť na jednosmerný (DC), ktorý prúd posiela priamo do batérie.

Nabíjacia stanica ZSE. Foto: ZSE

Nabíjanie teda nie je obmedzované výkonom palubnej nabíjačky a prebieha podstatne rýchlejšie.

AC nabíjanie striedavým prúdom

AC nabíjanie – nabíjanie pomocou striedavého elektrického prúdu
(skratka AC = alternating current). Je pomalšie, ale podporujú ho všetky batériové elektromobily (BEV) aj plug-in hybridy (PHEV).

K štandardnej výbave patrí kábel umožňujúci nabíjanie z klasickej 230 V zásuvky, nazývanej Schuko (z nemeckého Schutzkontakt). Pomocou špeciálneho kábla sa AC nabíjanie dá využiť aj na verejných nabíjačkách. Na bežných rýchlonabíjacích staniciach je kábel súčasťou nabíjačky, na verejných staniciach si ho často treba priniesť.

Pri nabíjaní elektromobilu striedavým prúdom je použitá palubná nabíjačka, zabudovaná v každom automobile, tá prijíma striedavý prúd a mení ho na jednosmerný prúd, ktorý posiela ďalej do batérie automobilu.

Kľúčovým parametrom pri výbere elektroáut je teda výkon palubnej (zabudovanej) nabíjačky, ktorá limituje ako rýchlo ho možno nabíjať na cenovo dostupnejších a oveľa rozšírenejších AC nabíjacích staniciach.

Možnosti nabíjania a konektorov

CCS 2 (Combined Charging System) – často označované aj ako Combo. Kombinuje možnosť AC a DC nabíjania. Pri AC nabíjaní sa využíva časť konektora, ktorá je kompatibilná s konektorom typu 2 (Mennekes). Pri DC nabíjaní sa využíva celý konektor.

CHAdeMO (CHArge de MOve) – je nabíjací štandard vyvinutý v Japonsku a je určený iba na DC nabíjanie. V súčasnosti ho využívajú modely značiek Nissan a Mitsubishi, Kia a iné.

Typ 2 (Mennekes) – používa sa vo všetkých európskych BEV a PHEV. Ide o najpoužívanejší a rozšírenejší nabíjací konektor v Európe.

Typ 1 (Jazaki) – konektor pre AC nabíjanie, ktorý sa používa v starších, väčšinou japonských modeloch EV.

Typy konektorov

Praktické rady pre nabíjanie

Rýchle nabíjanie je určené najmä na nabíjanie pri dlhších cestách mimo dojazdu vozidla. Jeho časté používanie môže znižovať životnosť batérie a predražiť prevádzku.

Všeobecne sa odporúča, aby z 10 nabíjaní bolo aspoň 6 pomalých.

Nabíjací kábel vždy vozte so sebou.

Nie je dobré jazdiť až na hranicu dojazdu. Lítium-iónové batérie elektromobilov sa dajú dobíjať aj vtedy, keď nie sú celkom vybité.

Informácie o stave nabitia batérie poskytuje samotná palubná doska, ale aj rôzne poskytované aplikácie. Foto: Nissan

Pri plánovaní trasy myslite aj na ďalšiu nabíjačku v zálohe, pretože tá najbližšia môže byť obsadená alebo pokazená.

Pri potrebe v núdzi zvýšiť dojazd znížte rýchlosť, prípadne vypnite kúrenie alebo klimatizáciu.

Pri nabíjaní na AC nabíjačke nastavte časovač klimatizácie na odjazd, aby bolo auto vychladené/vyhriate pred odjazdom, ušetríte tak energiu v batérii. S DC nabíjaním táto funkcia zväčša nefunguje.

Zdroj: E-mobility.sk/jč. Ilustračné foto: Nissan, ZSE, GreenWay