• Plug-in hybrid
  • Podpora a dotácie
  • Pre verejnosť
  • Správy
  • Správy
  • 28.JúN 2019

Z novely zákona o dotáciách vypadli klasické hybridy, ostali len plug in hybridy

Parlament posunul do druhého čítania novelu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva (MH) SR. Má podporiť okrem elektromobilov aj predaj automobilov na stlačený a skvapalnený plyn, s vodíkovými článkami či s kombinovaným pohonom.

Zo zoznamu vozidiel určených na poskytovanie podpory vypadli klasické hybridné pohony bez možnosti dobíjania batérií z externého zdroja (nabíjacej stanice). Ak zvažujete kúpu automobilu s týmto typom pohonu, pripravte sa na zaplatenie plnej ceny.

V novele zákona sa navrhuje podpora iba pre hybridy typu plug-in (PHEV),“ potvrdil hovorca ministerstva Maroš Stano.

Generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula túto úpravu v zozname poskytovania dotácií schvaľuje: „Z pohľadu emisií produkovaných priamo vozidlom je zásadný rozdiel, pokiaľ vozidlo dobije batérie využívané na elektrický pohon z externého zdroja alebo iba prevádzkou motora inštalovaného vo vozidle. Podpora má byť orientovaná na nízkoemisné vozidlá a z tohto pohľadu sú plug-in hybridy preferované,“ povedal pre TASR.

Ján Pribula, Zväz automobilového priemyslu Foto: ZAP SR

Rozdiel v plug in hybridoch (PHEV) a hybridoch je v tom, ako sa dobije batéria na plnú kapacitu v prípade, že sa nedobila za jazdy rekuperáciou energie.

Kým hybrid používa batériu len ako doplnkový zdroj energie na zvýšenie úspornosti jazdy a dobíja ju rekuperáciu resp. spaľovacím motorom za jazdy, pre plug in hybrid je elektrický motor hlavnou pohonnou jednotkou a spaľovací motor len ako jeho doplnok.

Účinnosť zákona navrhlo ministerstvo hospodárstva na 15. októbra tak, aby mohlo ešte v roku 2019 vyhlásiť výzvu na predkladanie žiadostí.

Dotáciu až do výšky 35 % z celkovej ceny auta môže ministerstvo udeliť súkromným osobám, podnikateľom, firmám, samosprávam a ich organizáciám.

Zdroj: e-mobility.sk; 2019. Foto: Shutterstock, ZAP SR