Typy nabíjacích portov
Princíp nabíjania elektromobilu je v podstate jednoduchý, podobne ako v prípade nabíjania mobilného telefónu. V prípade, že nabíjate elektromobil doma a nemáte wall box, jednú časť nabíjacieho kábla zastrčíte do elektromobilu a druhú do zásuvky.
V prípade, že máte doma nainštalovaný wallbox (nástenná “nabíjačka” napojená na sieť) stačí jeho kábel zasunúť do nabíjacieho portu elektromobilu. V prípade externého nabíjania na nabíjacích staniciach, musí byť daná nabíjacia stanica kompatibilná s nabíjacím portom elektromobilu.
Nabíjacie porty elektromobilov
Elektromobily môžu byť vybavené nabíjacím portom typu:
- Type 1 – AC konektor nazývaný aj Jazaki, možno nájsť väčšinou pri starších japonských modelov elektormobilov
- Type 2 – AC konektor hovorovo nazývaný aj Mennekes, podľa jeho výrobcu. Od roku 2013 je Type 2 európskym nabíjacím štandardom. Podporujú ho napríklad elektromobily značky Tesla.
- CCS (Combo Charging System) – DC konektor, jedná sa o kombinovaný systém nabíjania, ktorý podporuje nabíjanie jednosmerným (DC) aj striedavým prúdom (AC). Je odvodený z konektorov typu SAE J1772 a Type 2. Tento štandard podporujú automobilky Volkswagen, BMW, Hyundai, Ford, Daimler (Mercedes-Benz), a General Motors.
- CHAdeMO – DC konektor, ako štandard ho podporujú japonské automobilky Nissan, Mitsubishi, Subaru a Toyota.
Čo sa týka kompatibility nabíjacích staníc a elektromobilov, netreba si nad tým príliš lámať hlavu. Palubné systémy elektromobilov či mobilné aplikácie vás dokážu informovať o kompatibilite s vaším vozidlom. Ak však plánujete cestu na dlhšiu vzdialenosť a chcete sa zdržať nabíjaním čo najkratší čas, odporúčame si trasu dôkladne naplánovať, aby ste mali po ceste k dispozícii kompatibilné rýchlonabíjačky.
Rýchlosť nabíjania elektromobilu
Tu už sa nám začínajú veci trošku komplikovať. Rýchlosť nabíjania záleží od mnohých faktorov ako výkon nabíjacieho zdroja (nabíjacia stanica, wallbox, domáca zásuvka), výkon palubnej nabíjačky, typ prúdu (jednosmerný, striedavý), nabíjacích schopností batérie a samozrejme od jej kapacity.
Nabíjanie na nabíjacích staniciach
V prípade nabíjania na nabíjacích staniciach je podstatný výkon nabíjacej stanice a schopnosti batérie elektromobilu prijímať tento výkon. Nabíjacie stanice môžu nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC).
Nabíjacie stanice s nabíjaním jednosmerným prúdom
Jednosmerným prúdom sa batéria elektromobilu nabíja priamo. Výkon takýchto nabíjačiek sa pohybuje od 44 kW vyššie. V takomto prípade sa často hovorí o rýchlonabíjaní. Rýchlonabíjačky dokážu nabíjať rýchlosťou od 100 (najmenej výkonné CHAdeMO) do 540 km/h (Tesla Supercharger).
Tieto hodnoty vyjadrujú, aký dojazd v km získame za hodinu nabíjania. Pri nabíjaní na súčasných rýchlonabíjačkách vieme nabiť batériu na 80 % už za 20 minút.
30 minútovým nabíjaním je možné získať pre elektromobily BMW i3, Nissan Leaf, VW e-Golf či KIA Soul EVdojazd 120 až 160 km. Tesle vystačí pol hodina nabíjania na Superchargery na zisk 270 km dojazdu.
Na trh sa však chystajú oveľa výkonnejšie nabíjacie stanice, ktoré by mohli skrátiť nabíjanie na 5 až 10 minút. Jedná sa napríklad o nabíjacie stanice ChargePoint Express Plus, Tesla Supercharger V3 či spoločné nabíjačky od BMW, Audi, Porsche, Mercedes a Ford.
Na to, aby sme dokázali využiť plnohodnotný nabíjací výkon nabíjacej stanice, musí byť batéria elektromobilu schopná takýto výkon prijať. Ak na to nie je stavaná, palubný systém elektromobilu prispôsobí výkon nabíjania tak, aby sa nedošlo k poškodeniu batérie.
Nabíjacie stanice s nabíjaním striedavým prúdom
Striedavým prúdom sa batéria nabíja sprostredkovane cez palubnú nabíjačku elektromobilu, ktorá je nainštalovaná priamo vo vozidle. V takomto prípade je nabíjacia stanica v podstate iba praktickejšou domácou zásuvkou, resp. “wall boxom”. Striedavý prúd z nabíjacej stanice prechádza palubnou nabíjačkou elektromobilu, ktorá ho mení na jednosmerný prúd, pretože batéria sa dá nabiť iba jednosmerným prúdom.
Takéto nabíjačky disponujú bežne výkonom 11 a 22 kW. Na využitie plného nabíjacieho výkonu stanice musí mať palubná nabíjačka elektromobilu minimálne taký výkon, ako nabíjacia stanica. Rýchlosť nabíjania je v takomto prípade približne 50 (11 kW) až 100 km/h (22 kW).
Domáce nabíjanie elektromobilu
Pri nabíjaní cez štandardnú 1-fázovú domácu zásuvku nabíjame výkonom 3 až 3,7 kW. Takéto nabíjanie je však veľmi pomalé, cca 14 km/h. To znamená, že za 10 hodín nabíjania získame dojazd len okolo 140 km. Preto je vhodné si zriadiť v garáži alebo pred domom 3-fázovú 16A 400V zásuvku, čo nie vo väčšine štandardných domov žiadny problém.
Takáto zásuvka dokáže nabíjať výkonom 11 kW, čo znamená rýchlosť nabíjania na úrovni 50 km/h. Takýto výkon vám bezpečne postačí na nabitie každého elektromobilu počas noci. Ak by sa vám málilo, môžete si zriadiť aj 3-fázovú 32A 400V zásuvku s 2-násobným výkonom. V tomto prípade však už bude pravdepodobne nutný väčší zásah do elektrickej siete.
Praktickejšou a estetickejšou náhradou domácej zásuvky sú tzv. wall boxy, ktoré sa inštalujú na stenu. Ich kábel jednoducho zasuniete do nabíjacieho portu elektromobilu a nabíjate. Ich výkon záleží od výkonu elektrickej siete, do ktorej sú zapojené (rovnako ako zásuvky – do 22 kW).
Nabíjanie elektromobilov je vďaka rôznorodosti nabíjačiek, batérií a nabíjacích štandardov veľmi obšírnou problematikou.
Zdroj: E-mobility.sk/ič, foto: Schutterstock, ilustrácie: E-moblity.sk
(zdroj: www.teslamagazin.sk)