Batérie majú malú životnosť a ich výmena je drahá
V dieseloch sa kazia rozvodové remene, benzín veľa žerie, v automatoch zvykne robiť problém filter pevných častíc. Každý typ vozidla bojuje so stereotypmi vo vnímaní zo strany užívateľov.
Aké sú teda fakty o batériách v elektromobiloch?Väčšina výrobcov predpokladá životnosť batérie minimálne na úrovni 10 rokov.
Podľa posledných skúseností však táto životnosť ani zďaleka nemusí byť limitom.Batéria sa väčšinou nepokazí celá, ale dôjde iba k poškodeniu jedného alebo viacerých článkov, čím sa batéria znefunkční. Možno ju teda repasovať.
Tu, samozrejme, bude záležať na jej konštrukcii, či to bude možné v podmienkach bežného servisu, alebo sa bude musieť odoslať do špecializovanej prevádzky. Výmena batérie sa považovala za veľmi drahú položku, ktorá sa pri 8 až 12-ročnom aute už neoplatí.
Nissan však minulý rok zverejnil aj cenu 24 kWh batérie, ktorá sa používala v modeli Leaf do roku 2015. Tá je 5499 USD + cena za prácu v rozsahu asi troch hodín.
Vzhľadom na to, že v priebehu životnosti auta ide v podstate o jedinú väčšiu investíciu, nie je to tak veľa, a ak to porovnáme s údržbou auta so spaľovacím motorom, v ktorom meníte sviečky, spojku, rozvody a prípadne ďalšie komponenty, je táto suma podstatne nižšia.
Autor: René Hubinský/e-mobility.sk. Foto: Shutterstock