Na Slovensku je málo nabíjačiek
Pokrytie regiónu novou technológiou si vždy vyžaduje čas a stratégiu. Slovensko je na tom v počte rýchlonabíjačiek v porovnaní so susednými krajinami veľmi dobre a najfrekventovanejšie úseky sú pokryté dostatočne. V súčasnosti u nás pripadá 10 elektromobilov na jednu.
Záleží na tom, o akých nabíjačkách je reč. Ohľadom možností verejného nabíjania sú tu dve kategórie nabíjačiek, ktoré sa používajú. Prvú z nich tvoria rýchlonabíjacie stanice. Tie poskytujú štandardne výkon od 35 až do 50 kW, v súčasnosti sa však už začínajú budovať aj ultrarýchle nabíjacie stanice s výkonom 100 – 350 kW.
Rýchlonabíjacie stanice sú určené predovšetkým pre jazdy na väčšie vzdialenosti a poskytujú možnosť rýchleho doplnenia energie v rádoch niekoľkých desiatok minút. V počte rýchlonabíjačiek je na tom Slovensko v porovnaní so susednými krajinami veľmi dobre a v súčasnosti u nás pripadá 10 elektromobilov na jednu nabíjačku.
Rýchlonabíjacími stanicami je pokrytý celý koridor od českých a rakúskych hraníc cez Žilinu aj Banskú Bystricu, až po Košice. Menšie pokrytie je v súčasnosti iba na južnej trase, na výstavbe sa však stále pracuje.
Druhá možnosť sú verejné nabíjacie stojany na striedavé nabíjanie s výkonom 7 – 22 kW. Rýchlosť takéhoto nabíjania je limitovaná nabíjačkou vstavanou vo vozidle, ktorej výkon je najčastejšie okolo 7 – 8 kW, iba niektoré modely majú výkon do 22 kW.
Verejné nabíjacie stojany sa inštalujú v mestách, obchodných centrách, na sídliskách a na ďalších miestach, kde je predpoklad dlhšieho pobytu používateľov.
Táto kategória je zatiaľ na Slovensku veľmi málo používaná, v rozvinutejších krajinách tvorí väčšinu infraštruktúry a nabíjanie je prevažne zadarmo.
Autor: René Hubinský/e-mobility.sk. Foto: Shutterstock