Ako reaguje elektromobil, keď je batéria takmer vybitá?
Rovnako ako pri konvenčnom aute aj pri elektromobile si používateľ musí strážiť zásobu energie. Zatiaľ čo v prípade spaľovacieho auta pomôže kamarát s kanistrom paliva, pri elektromobile to také jednoduché nie je. Čo sa s autom deje a ako situáciu vyriešiť?
Aj keby ste k vozidlu doniesli bežnú elektrocentrálu, vo väčšine prípadov budete môcť nabíjať iba prostredníctvom 230 V zásuvky, ktorá poskytne výkon iba 2,3 kW. To by znamenalo, že na okraji cesty strávite niekoľko hodín. Našťastie výrobcovia elektromobilov o tejto skutočnosti vedia, a tak je v záujme predchádzania takýmto situáciám vo všetkých elektromobiloch ukazovateľ stavu batérie a dojazdu najvýraznejší zo všetkých indikátorov.
Navigácia vás takisto zväčša upozorní už pri plánovaní trasy, že na jej dokončenie nemáte dostatok energie. Dojazd vozidla je stále aktualizovaný podľa reálnych podmienok, takže ak je spotreba vysoká pre veľmi rýchlu jazdu, prípadne si v mrazoch chcete robiť v kabíne saunu, indikovaný dojazd sa zníži. Pri relatívne ustálenej jazde väčšina elektromobilov dokáže vypočítavať dojazd pomerne presne až na jednotky kilometrov.
Pri nízkej úrovni batérie je vodič výrazne upozornený. V prípade, že sa pozabudnete, možno dojazd predĺžiť šetrnejšou a hlavne pomalšou jazdou alebo povypínaním významnejších spotrebičov, napríklad klimatizácie.
Pri kritickom stave batérie sa vozidlo prepne do núdzového režimu a umožní iba jazdu nízkou rýchlosťou. Tento režim slúži hlavne na to, aby ste mohli s vozidlom bezpečne opustiť komunikáciu a niekde ho odstaviť.
Pri ďalšom pokračovaní v jazde dôjde k odpojeniu pohonu a funkčné už zostanú iba hlavné systémy, ako sú riadenie, brzdy a svetlá. Závisí to však od modelu. Viacerí výrobcovia pre tento prípad ponúkajú odtiahnutie asistenčnou službou, ktoré môže byť na prvýkrát zadarmo. Záleží to však na výrobcovi, podmienky sa môžu líšiť.
Autor: René Hubinský/e-mobility.sk. Foto: Shutterstock