• Mýty a fakty

Elektromobil je pri havárii nebezpečnejší

Určite ste aj vy na internete a v médiách zaregistrovali zábery horiaceho elektromobilu. Mýtus o tom, že vzplanú rýchlejšie ako vozidlá s bežnými spaľovacími motormi, vytvorili práve médiá. Ako to celé vzniklo?

Tento mýtus pochádza z toho, že sa v médiách objavilo niekoľko fotiek horiacich elektromobilov. Je to podobný efekt ako pri leteckých nehodách.

Keďže je elektromobilov pomerne málo, ich nehody sú vzácne, a tak je každá medializovaná. Pravda je, že Li-pol články sú pri porušení obalu, keď sa do článku dostane kyslík, náchylné na vzplanutie. Výrobcovia to však dobre vedia, a preto majú batérie niekoľkonásobnú ochranu.

Bezpečnosť elektromobilov sa zvyšuje každým novým modelom. Na fotografii PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT na autosalóne v Ženeve. Foto: Shutterstock

Prvý stupeň ochrany je umiestnenie batérie v podlahe, respektíve v zadnej časti pod sedadlami a kufrom. Tieto časti sú pri bežných nehodách za deformačnými zónami vozidla, a tak nehrozí poškodenie obalu.

Ďalšia ochrana je obal batérie. Ten je zväčša viacvrstvový a celá batéria je upevnená v pevnom ráme odolnom proti nárazom a pretrhnutiu. Ďalšia ochrana je gravitačný vypínač, ktorý aj pri menších nárazoch automaticky odpojí batériu od inštalácie vozidla a zabráni tak prípadným skratom. Pochopiteľne, ani takýto systém nie je stopercentný.

Ak dôjde k silnému nárazu pri veľmi vysokej rýchlosti a vozidlo je zničené, môže sa stať, že sa batéria poškodí a začne horieť. V takomto prípade je však už väčšinou jedno, či sedíte v elektrickom, benzínovom alebo vodíkovom aute.

Autor: René Hubinský/e-mobility.sk. Foto: Shutterstock