• Mýty a fakty
  • TIPY A RADY

Je elektromobil skutočne ekologický?

Často sa hovorí o tom, že elektromobily vôbec nie sú také ekologické, ako sa to verejne prezentuje. Mnohé strany trošku nepochopiteľne argumentujú tým, že pri výrobe elektrickej energie, ktorá poháňa elektromobily, produkujú jej výrobcovia emisie.

Po prvé to vôbec nemusí byť pravdaŠtúdia Nórskej vedeckej a technickej univerzity hovorí o tom, že elektromobily nabíjané v Európe, produkujú určite menej emisií ako automobily so spaľovacími motormi. A to vďaka spôsobu výroby elektrickej energie, ktorá prebieha z väčšiny ekologicky.

Na Slovensku ešte ekologickejší

Na Slovensku sme na tom ešte lepšie ako je celoeurópsky priemerSlovenské elektrárne vyrobili v roku 2016 80 % elektriny z jadra, 10 % v rámci vodných elektrárni a len 10 % je zo spaľovania uhlia a biomasy. Pričom získavanie energie z biomasy je tiež, minimálne z časti, ekologické. A to hlavne vďaka recyklácii. Pre istotu uvádzame, že jadrové elektrárne neprodukujú žiadne primárne emisie.

Na druhej strane, dôsledkom ich činnosti vzniká nebezpečný jadrový odpad, ale aj na tom sa pracuje… Viď napríklad článok Diamantová batéria z rádioaktívneho odpadu má životnosť 5730 rokov, kde sa počíta s využitím radioaktívneho odpadu pri výrobe batérii zapečatených do diamantu.

Po druhé, ak aj elektromobily spotrebúvajú neekologicky vyrobenú energiu, neprodukujú pritom ďalšie emisieNaproti tomu sa produkujú emisie pri ťažbe ropy, jej spracovaní, transporte, predaji a samozrejme pri spaľovaní nafty a benzínu. Navyše, zvýšený odber energie v nočnom čase, kedy sa elektromobily v drvivej väčšine nabíjajú, zeefektívňuje jej výrobu, čím nepriamo dochádza k znižovaniu emisií.

Po tretie, pri takomto spôsobe myslenia, by sme mohli povedať, že všetko okolo nás, čo používame produkuje emisieToaletný papier, pero, TV, PC, bavlnené tričko atď… Na výrobu týchto vecí je nutná elektrická energia, plus v rámci samotných výrobných procesov môžu vznikať ďalšie emisie.

Takže máme prestať kupovať a používať všetky bežne veci a elektrické spotrebiče (áno aj používanie el. spotrebičov je touto logikou považované za znečisťovanie ovzdušia) alebo sa máme na všetko vykašľať a nerobiť nič? To by sa samozrejme záujmovým skupinám, ktoré vypúšťajú podobné fámy určite páčilo.

Dôraz na ekologickú výrobu

Na druhej strane je objektívnym faktom, že výroba elektromobilu zanecháva väčšiu ekologickú stopu, ako je tomu pri bežnom automobile. A to kvôli batérii, pri výrobe ktorej sa používajú nebezpečné chemikálie. Na túto tému vzniklo mnoho štúdií, ktorých zverom je, že elektromobil sa stáva ekologickejším ako “spaľovák” priemerne už po 3 000 km. A to z ohľadom na výrobu elektriny, ako aj ekologickú stopu pri jeho výrobe.

Treba však povedať aj to, že výrobcovia elektromobilov sú pod veľkým ekologickým drobnohľadom ohľadom ekologickosti výrobného procesu. Samozrejme nie len z tohto dôvodu dbajú na to, aby vyrábali svoje produkty čo “najzelenšie”. Napríklad najpredávanejší elektromobil sveta Nissan Leaf sa vyrába v továrni, ktorá je napájaná elektrinou z obnoviteľných zdrojov. Továreň Tesla Gigafactory, v ktorej sa budú vyrábať Li-Ion batérie a pohonné jednotky do Tesly model 3, bude napájaná zo solárnych panelov umiestnených na jej streche a veternej energie. Celková plocha týchto panelov by mala byť až 1,2 milióna m².

Stále je čo zlepšovať

Treba si uvedomiť, že nič pri svojom vzniku nie je dokonalé. Áno, ani elektromobily a hlavne nie ich batérie. Tie sú tiež pod paľbou kritiky z dôvodu ekologickosti ich likvidácie. Samozrejme batérie a ich obsah by mohli byť pre našu prírodu veľkým problémom. Podstatné je, že sa to myslí, ešte pred spustením ich masovej výroby.

Zároveň s ich zdokonaľovaním sa pracuje aj na možnostiach ich ekologickej likvidácie, keď dôjde ku koncu ich životnosti. Okrem toho sa hľadajú spôsoby ich recyklácie, pretože takéto články je možné využívať na iné účely. Neostanú tak ležať niekde na skládke, ale stanú sa súčasťou iného energetického systému, kde nie nutná ich pôvodná kapacita.

Áno, súčasná elektromobilita má od dokonalosti ešte ďaleko, ale nechápeme prečo by sme jej mali hádzať pod nohy polená, keď sa ešte ani poriadne nerozbehla. Prečo silou mocou hľadať negatíva a poukazovať na ne, keď vieme, že sme ešte len na začiatku cesty a všetko sa bude zdokonaľovať. Veď aké boli napríklad prvé počítače…? Obrovský potenciál elektromobility sa nedá spochybniť. A ten kto to robí, … do vlastného hniezda.

A to nemám na mysli len záujmové skupiny a lobby ropných spoločností. Stačí sledovať názory zo svojho okolia. Ľudia majú tendenciu všetko spochybňovať, a to väčšinou aj keď o danej problematika nemajú potuchy. A možno prevažne vtedy. Zrejme zažívajú pri spochybňovaní pocit dôležitosti, keď už sami nedokážu tvoriť hodnoty. Áno bez kritiky, by sa nebolo možné posúvať ďalej, ale tá musí byť konštruktívna!

Týmto samozrejme netvrdíme, že elektromobilita je spasením našej planéty. Je to však dôležitý krok, ktorý treba určite podporovať všetkými desiatimi. Momentálne lepšiu víziou nemáme. Keď sa objaví nová a prospešnejšia technológia či vízia, nebudeme mať problém ju podporiť…


Autor: Juraj Bakša, napísané pre Teslamagazin.sk. Zdroje: TeslaMagazin.sk, Gijs Mom. The Electric Vehicle: Technology and Expectations in the Automobile Age2013. ISBN: 978-1-4214-0970-2, pro-energy.cz