Kúrenie a klimatizácia rapídne znižujú dojazd
Kolobeh energie a zmeny jej formy je pre túto planétu prirodzený. Ak batéria energiu vydáva na kúrenie, nemôže ju použiť na pohon motora. Je tu ale jedno ale: Vývojári pri novej generácii elektromobilov prišli s možnosťami, ako túto stratu nahradiť využitím tepelných čerpadiel!
Pravda je, že kúrenie aj klimatizácia sa na znížení dojazdu podieľajú. Pri poslednej generácii elektromobilov sa však väčšinou používajú tepelné čerpadlá, ktoré majú vyššiu účinnosť a na dosiahnutie požadovanej teploty spotrebujú menej energie.
Elektromobily však ponúkajú aj ďalšie prostriedky na to, aby spotreba energie bola čo najnižšia. Medzi účinné opatrenia patrí vyhrievanie sedadiel aj volantu, a ak vo vozidle jazdíte sám, možno vyhrievať/chladiť iba miesto vodiča.
Väčšina elektromobilov tiež umožňuje pri použití AC nabíjania nastaviť vyhriatie alebo vychladenie interiéru na požadovaný čas, pokiaľ je vozidlo pripojené k napájaniu, takže na cestu vyrážate už s pripraveným interiérom, čo podstatne znižuje spotrebu.
Niektoré vozidlá majú možnosť zapnutia klimatizácie na diaľku z mobilného telefónu. Za bežných podmienok predstavuje spotreba klimatizácie a vykurovania asi 2 – 6 % na 100 km, ale veľmi záleží na rozdiele vonkajšej a nastavenej vnútornej teploty. Samozrejme, tento parameter sa pri rôznych vozidlách líši.
Autor: René Hubinský/e-mobility.sk. Foto: Shutterstock