Nakoľko je elektromobil bezúdržbový? Aký servis mu treba dopriať?
Všetko, na čo ste boli doteraz zvyknutí z vašich dízlov a benziňákov budete môcť pri elektromobile zabudnúť: Nemá prevodovku, spojku, rozvody, turbo, katalyzátor, filter pevných častíc, ani nič podobné. Ale úplne bezúdržbový predsa len nie je – predsa len ide o stroj a ten vyžaduje údržbu.
Nemá prevodovku, spojku, rozvody, turbo, ani nič podobné.
Elektromobil z princípu svojej činnosti neobsahuje množstvo komponentov, ktoré v konvenčných vozidlách najčastejšie podliehajú opotrebeniu a vyžadujú si tým pádom preventívnu údržbu alebo dokonca opravy v servise.
Vzhľadom na to, že väčšina spomaľovania je realizovaná rekuperáciou, dochádza aj k minimálnemu opotrebeniu bŕzd a platničky sa pri normálnom jazdnom štýle menia po 130 000 a viac kilometroch.
Hlavná údržba teda spočíva v kontrole komponentov, údržbe klimatizácie, kontrole batérie, bŕzd a ostatných mechanických častí. Napríklad Hyundai IONIQ Electric má servisný interval 15 000 km alebo 1 rok.
Servisná prehliadka pozostáva z kontroly a zoradenia geometrie, výmeny brzdovej kvapaliny a po 10 rokoch z výmeny chladiacej kvapaliny. Čas prehliadky je 0,7 normohodiny.
Výrobcovia navyše zvyknú servisné prehliadky v rámci záručnej doby vykonávať zadarmo. Typická záruka na batériu a elektroniku je 5 – 10 rokov podľa výrobcu.
Autor: René Hubinský/e-mobility.sk. Foto: Shutterstock