Týždenný report 1/22: Magická hranica na pokraji pokorenia, Sony – nový hráč na trhu, zmeny vo firme Shell a mnoho iného
Vitajte pri prvom vydaní týždenného reportu najzaujímavejších a najpodstatnejších noviniek z rýchlo rastúcej oblasti elektromobility. V prvom vydaní sa dozviete, ktorá automobilka je najbližšie k pokoreniu magickej hranice 1000 km pre sériovo vyrábané vozidlo, ktorý elektrotechnický gigant chce vstúpiť na trh, aké zmeny nás čakajú v najbližších rokoch v oblasti batérií, ako sa ropná spoločnosť Shell snaží prispôsobiť novým trendom, ktorá krajina hrá prím v nástupe elektromobility, koľko sa dá zarobiť za mesiac ťaženia kryptomien pomocou elektromobilu, aký úspech zaznamenal elektrický pohon, či ktorá známa osobnosť sa vzdala spaľovacích motorov.
Magická hranica 1000 km na pokraji prekonania
Automobilky sa predháňajú, ktorá z nich ako prvá začne sériovo vyrábať vozidlo s dojazdom nad 1 000 km. V poslednom týždni sa hovorilo najmä o Mercedese, ktorý so svojím konceptom Mercedes Vision EQXX udivuje v aerodynamických vlastnostiach. Nemci k nemu už dnes deklarujú dojazd cez 1 000 km, čo chcú v najbližšom čase aj dokázať. Ešte bližšie k úspešnému výsledku sa posunula americká automobilka Tesla, ktorej pomohol startup Our Next Energy (ONE) z amerického Michiganu, ktorý do modelu S nainštaloval ich vylepšenú batériu. Pomocou nej prešla Tesla na jedno nabitie neuveriteľných 1 207 kilometrov. Najbližšie k cieľu je však čínska automobilka GAC so svojím GAC aion lx plus, ktorý dokáže prejsť 1008 km a v tomto týždni bola stanovená jeho cena na 63 800 €.
Sony – ďalší hráč na trhu?
Po americkom Apple a čínskom Xiaomi oznámil vstup na trh elektromobilov aj ďalší elektrotechnický gigant, japonská firma Sony. Minulý týždeň predstavila už svoj druhý koncept. Tentokrát sa jednalo o SUV. Stretnúť sme ho mohli v susednom Rakúsku. Kedy však začne s predajom, ešte nie je známe.
Novinky vo svete batérií
EÚ sa chystá podporiť batériový sektor. Navrhuje zákaz predaja batérií s toxickými látkami, či sťahovanie jednorazových alkalických batérií po roku 2030. Snahou Únie je stať sa do roku 2030 druhým najväčším trhom pre batériové články na svete. V roku 2030 by sa po európskych cestách mali preháňať desiatky miliónov elektromobilov a globálny dopyt po batériách by sa mal zvýšiť 14-násobne. Komisia predpokladá, že do roku 2025 bude Únia produkovať dostatok batérií, ktoré by poháňali každoročne aspoň šesť miliónov elektromobilov. Pomôcť v tom má minimálne 15 až 20 veľkovýrobní tzv. gigafactory. Vyrásť majú naprieč členskými štátmi. Finančne ich má podporiť Európska investičná banka. Prvý z nich má vzniknúť vo Švédsku, ďalšie v Nemecku, Francúzsku, či v susednom Maďarsku.
Shell začína meniť svoje čerpacie stanice na nabíjačky
Ropný gigant Shell, ktorý v minulosti čelil mnohým obvineniam a prehral množstvo súdov za svoje neenvironnmentálne činy, sa mení. V Spojenom kráľovstve začína premieňať klasické čerpacie stanice na nabíjačky. Ako píše vo svojej tlačovej správe, počet automobilov s nízkymi emisiami vzrástol v priebehu desaťročia až o 3 000 %. Teraz ich v Británii jazdí vyše 317 000, pričom trend je jasný. Dnes už v Británii prevádzkuje viac ako 8000 nabíjacích bodov, pričom v najbližšom čase plánuje otvoriť v strede Londýna prvé stredisko pre nabíjanie elektrických áut. Prekonvertujú naň svoju klasickú čerpaciu stanicu. Stredisko poskytne 10 rýchlych nabíjacích bodov s výkonom 175 kW, ktoré dokážu nabiť typický elektromobil z 0 % na 80 % v priebehu 30 minút. Vodičom elektrických vozidiel poskytne stredisko aj kaviareň či obchod. Shell tiež sľubuje udržateľný dizajn celej stanice, ktorú chcú postaviť prevažne z dreva. Strecha bude vybavená solárnymi panelmi.
Európsky ropný gigant sa pýši najvyššou elektromobilizáciou
Nórsko, krajina ktorá ťaží najviac ropy v Európe, zaznamenala rekordný nárast úplne z opačného súdka a to v počte osobných áut s nejakým druhom elektrického pohonu. Podiel takýchto nových vozidiel sa v roku 2021 vyšplhal na 90 %. Okrem tohto rekordu sa tamojší úrad pochválil aj iným míľnikom. Po 35 rokoch bol totiž prekonaný počet nových registrácií osobných automobilov. Nóri tým dokazujú, že prechod na elektromobilitu je možný a nemusí trvať desiatky rokov. Stačí len chcieť, využívať dotácie a výhody, ale aj zelenú elektrickú energiu. V Nórsku je totiž väčšina elektriny vyrobená z obnoviteľných zdrojov, čo sa o iných krajinách, aj tých európskych, povedať nedá. Každopádne, vymeniť kompletne vozový park krajiny na čisto elektrický potrvá ešte roky. Tieto čísla totiž hovoria iba o osobných automobiloch a nepočítajú s nákladnými automobilmi či autobusmi. Tie stále vo väčšine tvoria naftové modely.
Ťažba kryptomien pomocou elektromobilu
Istý Siraj Raval zo San Fracisca ťažil kryptomeny za pomoci svojho elektromobilu Tesla S, ktorý dokázal hacknúť. Znie to šialene, no jeho Tesla sa tak zrejme stala najdrahším strojom na ťažbu kryptomien. Na to, aby mohol ťažiť kryptomeny, potreboval aj klasický počítač. V jeho prípade využíval nový MacBook s procesorom M1, ktorý pripojil k autu skrz 12V zásuvku. Mesačne si takto dokázal zarobiť okolo 700 €. Svojím počínaním však zrejme prišiel o záruku elektromobilu, nakoľko neoprávnene prenikol do jeho softvéru. Jeho počínanie však nie je úplne ojedinelé, keďže Alejandro de la Torre využíva na ťažbu svoju Teslu 3.
Range PHEV vyhral etapu na Rally Dakar
Rally Dakar má prvého elektrického víťaza, ktorým sa stalo vozidlo Audi RS Q e-tron s trojnásobným šampiónom Carlosom Sainzom. Ide však o tzv. Range PHEV, kde sa využíva na pohyb elektromotor, ktorý sa dobíja batériou. Na zvýšenie dojazdu sa však používa spaľovací motor. V extrémnych púštnych podmienkach sa zdá táto kombinácia extrémne výhodná, hoci samotný tím pripomína, že nejde o žiadnu obrovskú výhru a vozidlo vyhralo zatiaľ len jednu z etáp. Trať s dĺžkou 255 km dokončilo o 55 sekúnd rýchlejšie, než protivník Henk Lategan z tímu Toyota GAZOO Racing. Samotné Audi RS Q e-tron je trojtonové monštrum, ktoré má hneď dva spaľovacie motory na generovanie elektrickej energie, jeden na každej náprave.
Lewis Hamilton bude vo svojom osobnom živote využívať len elektromobily
Sedemnásobný šampión formuly 1 Lewis Hamilton sa rozhodol, že bude na prepravu využívať už len elektromobily. Preto sa zbavil svojho luxusného superšportiaka Pagani Zonda. Podľa talianskeho denníka Quattroruote je za tým Britov boj za zelenší svet. Na samotnom predaji však mohol zarobiť cez 8 miliónov eur.