História

Asi prvým zdokumentovaným elektromobilom bol model elektricky poháňaného vozidla z roku 1828, ktorý zostrojil uhorský vynálezca slovenského pôvodu Štefan Anián Jedlík.

V roku 1835 skonštruovali profesor Sibrandus Stratingh s asistentom Christopherom Beckerom v holandskom Groningene elektrickú trojkolku.

Prvá elektrická trojkolka z roku 1835 od Sibrandusa Stratingha a Christophera Beckera. Zdroj: Elektromobilita 2019

Prvý prakticky použiteľný elektromobil však pochádza až z roku 1884 od anglického elektroinžiniera a vynálezcu Thomasa Parkera. Český inžinier František Křižík zostrojil elektromobil v roku 1885. Ten poháňal jednosmerný elektromotor s výkonom 3,6 kW a oloveným akumulátorom zloženým zo 42 článkov.

Vylepšený akumulátor

Väčší pokrok vo výrobe elektromobilov umožnil na prelome 19. a 20. storočia francúzsky chemik Camille Faure tým, že zlepšil nabíjateľný akumulátor rodáka Gastona Plantého. Obaja tak pripravili živnú pôdu pre elektrickú mobilitu, ktorá v tom čase bola jednoznačne dominantnou.

Prvý elektromobil Ferdinanda Porscheho Porsche P1 vznikol v roku 1898, dosahoval maximálnu rýchlosť 35 km/h a mal dojazd 80 km.

Rekordy elektromobilov

Elektromobily vytvorili aj viaceré rýchlostné rekordy. Napríklad automobil La Jamais Contente belgického konštruktéra a pretekára Camilla Jenatzyho, ktorý v roku 1899 dosiahol neuveriteľnú rýchlosť 105,88 km/h, čím sa vtedy stal najrýchlejším dopravným prostriedkom jazdiacim po zemi.

Pretekársky elektromobil La Jamais Contente dosiahol v roku 1899 rekordnú rýchlosť 105,88 km/h. Zdroj: Elektromobilita 2019

Niekoľko rokov nato Porsche pri práci pre spoločnosť Austro-Daimler vyvinul hybridný pohon. Bol kombináciou benzínového motora a dynama s označením Daimler-Mixte a poháňal viacero moderných áut, napríklad vozidlá hasičov v Berlíne.

V USA v tom čase prebiehal ekonomický rast, nebola tu však dostatočná infraštruktúra na tankovanie.

Spoločnosť Hartford Electric Light Company priniesla v roku 1896 nový obchodný koncept nákladných vozidiel. Majiteľ si po kúpe vozidla od General Electric Company prenajímal batériu od Hartfordu. Platil poplatok podľa prejazdenej vzdialenosti a mesačný poplatok za údržbu a garáž. Táto služba fungovala v rokoch 1910 až 1924 a v rámci nej vozidlá najazdili takmer 10 miliónov kilometrov.

Ponuka prenájmu batérií od spoločnosti Hartford. Zdroj: Elektromobilita 2019

Začiatkom 20. storočia už jazdili aj prvé autá s benzínovými motormi a s parným pohonom, no elektromobily boli na cestách najrýchlejšie a preháňali sa priemernou rýchlosťou 32 km/h.

Najväčší rozmach zaznamenali elektromobily v roku 1912. To bol však na dlhý čas aj začiatok ich konca. Stavba prvých diaľnic, výrazné zníženie ceny benzínu, vynález elektrického štartéra a hlavne príchod Fordovho Modelu T znamenali koniec tejto kapitoly v dejinách elektromobility.

Udalosti, ktoré uvrhli elektromobily do “nemilosti”

  • V USA sa začali budovať diaľničné cesty, dôsledkom čoho vzrástli nároky na dojazd vozidiel.
  • Objav veľkého náleziska ropy v Texase spôsobil prudký pokles cien benzínu.
  • Vynález štartéra v roku 1912 zmazal ďalšiu nevýhodu spaľovacích automobilov – nekomfortné štartovanie kľukou.
  • Spustenie hromadnej výroby vozidiel Ford, ktorým sa výrazne znížila cena spaľovacích vozidiel. Bežný benzínový automobil bolo možné kúpiť za cca 650 dolárov, kým ekvivalentný elektromobil stál 1 750 dolárov.

Ropné krízy prajú elektromobilom

Záujem o elektromobilitu na chvíľu oživili veľké ropné krízy v 60. a 70. rokoch. Ford, General Motors a American Motor Company síce uvažovali o vývoji úplne elektrického modelu, nemali však dôveru v jeho úspech na trhu.

V tých časoch sa objavilo aj viacero pilotných projektov. Victor Wouk, známy ako „otec hybridu“, v roku 1972 vyvinul prvé skutočne hybridné vozidlo, v ktorom použil elektrický motor. Tento pohon začal GM montovať do modelu Buick Skylark.

Pohnútkou na to bol zákon o ochrane ovzdušia a garantom novo založená Asociácia pre ochranu životného prostredia. Automobilky už vtedy upozorňovali, že dodržiavať ustanovenia zákona sa bude dať iba zvýšením predajných cien vozidiel takmer o tretinu, čo by zákonite prinieslo pokles predaja a mohlo ohroziť celkovú ekonomiku. Na základe toho vláda po štyroch rokoch tento program zrušila.

V polovici 90. rokov prišla automobilka General Motors s limitovanou sériou 1100 kusov elektrického kupé EV1 s výkonom 139 k, maximálnou rýchlosťou 160 km/h a dojazdom 240 km.

Vozidlá sa vtedy iba prenajímali, no napriek veľkej popularite GM po troch rokoch tento program ukončila a všetky vozidlá aj napriek veľkým protestom stiahla a zošrotovala. Presný dôvod tohto kroku automobilka GM nikdy neoznámila. Tým sa skončila ďalšia z významných etáp vo vývoji elektromobility.

Náznak reinkarnácie sa odohral v 70. rokoch, kedy arabské ropné embargo vyhnalo ceny ropy na rekordné hodnoty. Štáty začali v tom období dotovať vývoj elektromobilov, avšak k žiadny z nich sa výraznejšou mierou nedokázal presadiť. A keď klesli ceny benzínu, všetko sa vrátilo do “emisného” normálu.

Renesancia

Následne sme si museli počkať vyše 30 rokov na malú renesanciu automobilov na elektrický pohon, ktorú odštartovala automobilka Tesla Motors. Tej sa podarilo zmeniť pohľad na elektromobily, ktoré boli do tej doby považované za ohavné krabice, nepoužiteľné v bežnom živote.

Tesla Roadster. Zdroj: Tesla

Zdroj: www.teslamagazin.sk, Elektromobilita 2019. Foto: Tesla, Elektromobilita 2019