Prevádzkové náklady

Zdroj: www.teslamagazin.sk

Prevádzkové náklady elektromobilu záležia od jeho spotreby elektrickej energie, cien elektriny a servisných nákladov. Obdobne ako v prípade “spaľovacích” automobilov. Elektromobily však majú tú výhodu, že cena za elektrinu na 100 km je výrazne nižšia ako cena benzínu či naftyPodobne je tomu aj v prípade servisu, pretože pohonná jednotka elektromobilu je konštrukčne oveľa jednoduchšia a menej namáhaná ako v prípade automobilov so spaľovacím motorom.

Servis elektromobilu

Bežná kontrola elektromobilu zhŕňa kontrolu pneumatík a doplnenie vody do ostrekovačov. Samozrejme je možné skontrolovať brzdový systém, ale brzdy elektromobilov sú vďaka rekuperačnému systému oveľa menej namáhané. Taktiež nie je na škodu skontrolovať geometriu kolies. Tesla napríklad odporúča aj výmenu chladiacej kvapaliny, ale to len raz za 4 roky, resp. po 80 000 km. Záruka na elektromobily Tesla však nie je podmienená servisovaním vozidla.

Pri servisnej prehliadke elektromobilu nie nutná výmena:

  • filtrov
  • chladiacej kvapaliny
  • palivového oleja
  • oleja v prevodovke
  • sviečok

Porovnanie servisných nákladov na Nissan Leaf a Hyundai Ioniq Electric

Pre získanie predstavy o servisných nákladoch uvádzame ceny servisných úkonov pre elektromobily nižšej strednej triedy. Nissan Leaf je najpredávanejším elektromobilom na svete a Hyundai Ioniq Electric je najnovším elektromobilom na našom trhu. 

Ceny sú len orientačné, pretože sa môžu v každom servisnom stredisku líšiť.

Nissan LeafHyundai Ioniq
Hodinová sadzba31 €17 €
Čas prehliadky  v normohodinách0,80,7
Cena bez vým. kvapalín a nast. geometrie37 €12 €
Vým. brzd. kvapaliny36 €13 €
Vým. chlad. kvapaliny (1×10/r.)55 €51 €
Nastav. Geometrie38 €20 €
Počet ročných prehliadok zdarma85
Celkové servisné náklady za 10 rokov277 €332 €

Spotreba elektromobilov

Priemerná reálna spotreba elektromobilu nižšej strednej triedy je zhruba 14 až 16 kWh na 100 km. V prípade výkonných prémiových vozidiel (Tesla Model S a X) to môže byť až 24 kWh na 100 kmPriemerná cena za 1 kWh elektrickej energie na Slovensku bola v roku 2016, podľa Eurostatu, 0,14 €

Cena za odber prúdu v nočnom čase, kedy sa elektromobily v drvivej väčšine času nabíjajú, by mala byť cca 0,10 €/1 kWh. To znamená, že pri domácom nočnom nabíjaní nás vyjde 100 km jazda elektromobilom na 1,40 až 2,40 €. Pre porovnanie, rovnaká cesta “spaľovákom” s reálnou spotrebou 6 l a cene 1,30 € za liter benzínu, stojí 7,80 €.

Porovnanie prevádzkových nákladov elektromobilu a spaľovacieho automobilu

Porovnáme si typického predstaviteľa moderných elektromobilov nižšej strednej triedy Hyundai Ioniq Electric (30 000 € po započítaní 5 000 € dotácie na elektromobily) a jeho “spaľovacieho” súrodenca rovnakej triedy, podobnej výbavy a výkonu, Hyundai i30 (20 000 €). Takže tu máme rozdiel 10 000 €.

Teraz si vypočítame, po koľkých km sa nám vrátia náklady za pohonné “hmoty”. Priemerná cena za 1 kWh elektrickej energie na Slovensku bola v roku 2016 podľa Eurostatu 0,14 €. Cena za odber prúdu v nočnom čase by mala byť zhruba 0,10 €/1 kWhCenu za 1 l benzínu si stanovíme na 1,30 €.

Elektromobil Hyundai Ioniq má 28 kWh batériu a reálny dojazd (podľa testov a skúsenosti našich čitateľov) 240 km. Tzn. spotrebu 11,67 kWh na 100 km. To sa rovná 1,167 € na 100 km. Pri Hyundaii i30 počítajme s reálnou spotrebou 5,5 l/100 km. To sa rovná 7,15 € na 100 km. Čiže elektromobil Hyundai Ioniq nám ušetrí cca 6 € na 100 km. Z toho nám vyplýva, že rozdiel obstarávacej ceny (10 000 €) sa nám vráti po najazdení 167 000 km.

Priemerné náklady na energiu elektromobilu na 100 km sa vo všeobecnosti odhadujú na 2 €. Rozdiel obstarávacej ceny by sa mal vo všeobecnosti vrátiť, prostredníctvom nižších prevádzkových nákladov, po 150 až 200 tisíc kilometroch.

Elektromobil: Všetko, čo potrebujete vedieť