Výhody
Zdroj: www.teslamagazin.sk
Aké sú výhody zaobstarania a používania elektromobilu v porovnaní s klasickými spaľovacími automobilmi? Na začiatok uvedieme výhody vyplývajúce z vlastníctva elektromobilu.
1. Priame výhody pre majiteľov elektromobilov:
- Štátna dotácia na elektromobil vo výške 8 000 € (zrejme od decembra 2019).
- Najnižšia sadzba za registráciu vozidla (33 €), a to bez ohľadu na výkon elektromobilu.
- Najnižšia sadzba PZP, ktorá sa vzťahuje na bežné vozidlá s objemom do 1000 cm³.
- Rôzne daňové úľavy – zákon s daňovými úľavami pre majiteľov elektromobilov je v štádiu prípravy. Napríklad pri využívaní firemného elektromobilu zamestnancom na služobné aj súkromné účely, sa mu nebude strhávať daň to mzdy. Elektromobily by mali spadať aj do osobitnej kategórie odpisovania.
- Využívanie špeciálneho jazdného pruhu – v mnohých mestách po celom svete môžu majitelia elektromobilov využívať špeciálne jazdné pruhy. Napríklad jazdné pruhy pre MHD. O sprístupnení týchto pruhov pre elektromobily sa uvažuje aj na Slovensku.
- Povolený vstup do tzv. bezemisných či nízkoemisných zón – po celom svete vznikajú takéto zóny, ktorých cieľom je zníženie smogu. Predovšetkým vo veľkých, husto obývaných mestách. Taktiež aj Slovensko uvažuje o zriadení takýchto zón.
2. Lacná prevádzka
Niet pochýb o tom, že pohonná “hmota” elektromobilov, elektrina, je lacnejšia ako palivo pre spaľovacie automobily, benzín či nafta. Navyše ceny ropy búdu s ubúdajúcimi zásobami stúpať, zatiaľ čo náklady na výrobu energie budú vďaka novým technológiám a zvyšujúcemu sa dopytu klesať. Viac informácií nájdete v kapitole Elektromobil a prevádzkové náklady.
3. Nenáročná údržba a lacný servis
Pohonná jednotka elektromobilov je oveľa jednoduchšia ako v prípade spaľovacích áut. Má preto oveľa menej pohyblivých častí, ktoré by sa pokazili a vyžadujú údržbu. Z tohto dôvodu je ich údržba oveľa lacnejšia, rovnako ako poplatky za servis.
4. Bezpečnosť
Vďaka svojej konštrukcii sú elektromobily vo všeobecnosti bezpečnejšie ako klasické automobily. Absencia masívneho spaľovacieho motora v prednej časti výrazne zväčšuje deformačnú zónu pri čelnej zrážke. Batérie umiestnené do podlahy zas znižujú ťažisko elektromobilu. To má vplyv na jeho stabilitu. Elektromobily majú vďaka rekuperácii rýchlejší nástup brzdného účinkua už v základnej výbave sú väčšinou vybavené množstvom pokročilých bezpečnostných prvkov, vrátane autonómnych systémov. Podrobnejšie informácie nájdete v kapitole Bezpečnosť elektromobilov.
5. Tichá prevádzka
Mnohí vodiči, ktorí nikdy nešoférovali elektromobil si myslia, že by im chýbal charakteristický zvuk motora. Nuž z našej skúsenosti vieme, že to je omyl. Všetci, ktorých poznáme a mali možnosť sa odviesť v elektromobile, zhodne tvrdia, že by si na to “ticho” zvykli. A tí, ktorí už odjazdili väčšie množstvo kilometrov hovoria o návykovom tichu a želali by si, aby aj ich automobil jazdil tak ticho. Predsa len hluk je jeden z najsilnejších faktorov stresu. Pre upresnenie uvádzame, že elektromobil samozrejme nie je zvukotesný. Pri jazde je počuť odvalovanie kolies a logicky pri vyšších rýchlostiach aj aerodynamický hluk.
6. Jazdné vlastnosti
Elektromobily majú k dispozícii maximálny krútiaci moment v celom spektre otáčok. To znamená, že už od prvej otáčky je k dispozícii plný výkon motora. Vďaka tomu majú elektromobily lepšiu akceleráciu a pružné zrýchlenie, ktoré sa dajú najlepšie využiť pri pripájaní sa do jazdného pruhu, či pri predbiehaní (nie je nutné žiadne podraďovanie). Navyše výška krútiaceho momentu elektromobilov je veľmi podobná porovnateľným automobilom so vznetovým motorom. Podrobné informácie o tejto problematike nájdete v kapitole Jazdné vlastnosti elektromobilov.
7. Plynulá jazda
Plynulá jazda vyplýva zo spomínaného krútiaceho momentu, ktorý je dostupný v plnej výške v celom spektre otáčok. Motor tak nemusíte vytáčať do “potrebých” otáčok, nie je nutné podraďovanie pri prebiehaní a nezaskočí vás ani žiadna “turbodiera”. V zime navyše netreba zahrievať motor na potrebnú prevádzkovú teplotu. K plynulosti napomáha aj brzdenie rekuperáciou.
8. Jednoduchšie šoférovanie
Jednoduchšie šoférovanie elektromobilu vyplýva aj z predchádzajúcich dvoch bodov. Teda z plynulosti jazdy a jazdnej dynamiky. Navyše každý elektromobil je v podstate 1-stupňový “automat”, takže nie je nutné žiadne radenie. Ďalším návykovým benefitom je ovládanie elektromobilu, v podstate, jedným pedálom. To je možne vďaka systému rekuperácie, pri ktorom dochádza pri popustení brzdového pedála k relatívne silnému brzdnému účinku.
9. Väčšia spoľahlivosť pohonnej jednotky
Pohonnou jednotkou elektromobilu je elektrický motor (elektromotor). Medzi jeho veľké výhody patrí aj jeho konštrukčná jednoduchosť. Skladá sa v postate len z elektromagnetu a medeného vinutia. Takže sa v ňom nemá prakticky čo pokaziť, narozdiel od zložitých spaľovacích motorov, ktoré tvoria tisíce súčiastok.
10. Možnosť využitia batérie elektromobilu ako zdroja elektrickej energie
Batérie elektromobilov sa dajú využiť aj ako zdroj elektrickej energie pre napájanie domácnosti. V prípade výpadku prúdu, môže elektromobil poslúžiť ako záložný zdroj. Taktiež si môžte prostredníctvom elektromobilu “doviesť” elektrinu na chalupu či chatu.
A to nie je všetko. Systém V2G od Nissanu umožňuje dokonca elektrinu z batérie elektromobilov predávať. Okrem Nissanu a jeho elektromobilov Leaf a eNV200, “dokážu” reverzných tok elektriny aj elektromobily Tesla. A to vďaka spätnému nabíjaniu veľkokapacitného domáceho úložiska Tesla Powerwall.
11. Dva batožinové priestory
Keďže niektoré elektromobily nemajú pod prednou kapotou motor a objemnú výkonovú elektroniku, môžu tam mať druhý batožinový priestor (tzv. frunk). Túto skutočnosť však využíva zatiaľ len niekoľko málo výrobcov, napríklad Tesla. Model S disponuje predným kufrom o objeme 150 litrov. Tesla Model X ponúka 100 litrov.
12. Väčší dôraz na ekológiu výroby
Trendom v oblasti výroby elektromobilov je používanie ekologickejších a recyklovaných materiálov. Napríklad časť interiéru a karosérie Nissanu Leaf je vyrobená z platových fliaš, igelitových tašiek či starých autodielov a domácich spotrebičov.
Továrne taktiež zvyknú využívať obnoviteľné zdroje energie. Napríklad továreň na výrobu elektrického bestselleru Nissan Leaf je napájaná solárnou a veternou energiou. Rozostavaná továreň spoločnosti Tesla (Gigafactory) bude zásobovaná solárnou energiou získanou prostredníctvom strešných solárnych panelov, ktoré sa budú rozprestierať na ploche 1,2 milióna m², ako aj veternou energiou.
Na druhej strane treba povedať, že kvôli chemikáliám, ktoré sa používajú pri výrobe batérií, zanecháva bežná výroba elektromobilov, bez dôrazu na využívanie obnoviteľných zdrojov energie a ekologickejších materiálov, väčšiu ekologickú stopu, ako pri výrobe spaľovacieho automobilu.
13. Žiadne primárne emisie
Paradoxne, na záver uvádzame najzásadnejšiu výhodu a najdôležitejší, ale aj najznámejší benefit elektromobilov. Tými sú nulové emisie vypúšťané do ovzdušia. Ale čo to vlastne znamená? Zjednodušene to znamená lepšie zdravie pre našu planétu, a teda aj pre nás. Žiaľ ostatná zima potvrdila, že zdraviu nebezpečné hladiny smogu nie sú len problémom čínskych metropol, ale aj Slovenska.
Len v Hongkongu zomrelo minulý rok na následky respiračných ochorení, spôsobených vysokými emisiami, 2000 ľudí. Pre porovnanie, následkom dopravných nehôd došlo k 122 úmrtiam. A to je hladina smogu v Hongkongu na úrovni smogu v nemeckom Berlíne. Takže sa nejedná len o problém čínskych priemyselných veľkomiest.
V Pekingu je táto hladina takmer 3-krát vyššia, čo podľa výpočtov svetovej zdravotníckej organizácie WHO skracuje priemernú dĺžku života o 23 mesiacov. Treba zdôrazniť, že sa jedná priemer. Obyvatelia, ktorý sú dennodenne v centre týchto hladín, žijú kratšie až o niekoľko rokov.
Taktiež treba povedať, že emisie nevplývajú negatívne len na dýchaciu sústavu, ale aj na kožnú, tráviacu a obehovú. A samozrejme majú výrazný vplyv na klímu našej planéty. Extrémne zrýchlené globálne otepľovanie je holý fakt. Ten, čo tvrdí niečo iné, je buď neinformovaný, alebo globálne otepľovanie úmyselne popiera z dôvodu ekonomických záujmov.
Dosť často sa objavujú názory, že elektromobily jazdiace na elektrinu, ktorá bola vyrobená v elektrárňach produkujúcich emisie, nie sú vôbec ekologickejšie ako spaľovacie automobily. To však nie je vôbec pravda. Tejto problematike sa venujeme podrobnejšie v kapitole “Je elektromobil skutočne ekologický?“.