Jazdné vlastnosti

Zdroj: www.teslamagazin.sk

Jednou z mylných predstáv o elektromobiloch je, že majú slabú jazdnú dynamiku. Presný opak je pravdou. Vďačia za to skutočnosti, že ich maximálny krútiaci moment je dostupný už od prvej otáčky. Jeho výška je takmer zhodná s porovnateľnými vznetovými automobilmi.

Z tohto dôvodu majú lepšie zrýchlenie a tzv. pružnosť, ktorá príde vhod predovšetkým pri predbiehacích manévroch, čo má priaznivý vplyv aj na bezpečnosť.

Pre ilustráciu uvádzame v nasledujúcej tabuľke parametre elektromobilov nižšej strednej triedy s ich analogickými spaľovacími súrodencami.

ModelNissan Leaf/PulsarHyundai Ioniq/i30VW e-Golf/Golf
Výkon81/85 kW88/88 kW85/81 kW
Hmotnosť v kg1535/12901475/12901229/1585
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h11,5/12,7 s9,9/11,9 s10,4/9,9 s
Pružnosť z 80 – 120 km/hneznámaneznáma8/10-13 s (4.-5. st.)
Max. rýchlosť v km/h143/185166/192138/195

Porovnávané spaľovacie automobily sú zážihové a vybavené automatickou prevodovkou. Menšou anomáliou je čas zrýchlenia VW Golf a jeho elektrického dvojčaťa, keďže “spaľovák” je o pol sekundy rýchlejší ako elektrická verzia. Vďačí za to o 356 kg nižšej hmotnosti a dobre vyladenému turbu.

Hmotnosť

Elektromobily sú vzhľadom na batériu zhruba o 15 až 25 % ťažšie, takže pri rovnakej hmotnosti by bol rozdiel v prospech dynamických atribútov elektromobilov ešte výraznejší. Ako je vidno, batérie navyšujú hmotnosť elektromobilov dosť výrazným spôsobom.

Na druhú stranu je táto hmotnosť “integrovaná” do podlahy, pričom dochádza k významnému zníženiu ťažiska vozidla. Vďaka tomu majú elektromobily lepšie manévrovacie schopnosti.

Maximálna rýchlosť elektromobilov je elektronicky obmedzená z dôvodu optimalizácie dojazdu. A to na hodnotu, ktorá výrazne nenavyšuje spotrebu elektrickej energie. V tomto ohľade výrazne zaostávajú za svojimi spaľovacími kolegami. Na mieste je však otázka, ako často jazdíte vyššou rýchlosťou ako 130 km/h… Akcelerácia a pružnosť sú tak omnoho dôležitejšie atribútyako maximálna rýchlosť.

Jazdné vlastnosti prémiových elektromobilov

Asi najlepším príkladom dynamických vlastností elektromobilov v prémiovom segmente je Tesla Model S P100D+. Tá je spolu s LaFerrari (a.k.a. Ferrari F150) najrýchlejšie akcelerujúcim sériovo vyrábaným automobilom na svete. 100 km/h dosiahne z pokoja za 2,5 sekundy. 

A to ešte Tesla chystá aktualizáciu, ktorá osamostatní Model S na vrchole pomyselného rebríčka.

V nasledujúcom videu si môžete pozrieť schopnosti Tesly Model S P100D, a to pred aktualizáciou, ktorá z nej urobila najrýchlejšie vozidlo planéty. Poráža v ňom pri počiatočnej akcelerácii Golf R, Shelby GT500, Lamborghini Huracan či Nissan GT-R.

Veľké 2,5 tonové SUV Tesla Model X P100D pokorí “stovku” za 2,9 sekundy. Maximálna rýchlosť oboch Tesiel je elektronicky obmedzené na 250 km/h.

Prémiový segment nie je len o Tesle. Zaujímavými parametrami sa môžu pochváliť aj elektromobily, ktoré sa pripravujú do sériovej výroby, ako Porsche Mission E (z 0 na 100 km/h za 3,5 s), Lucid Air (2,6 s), SUV Jaguar I-Pace (4,1 s), Faraday Future FF 91 (2,48 s) či chorvátske superšporty Rimac Concept One (2,6 s) a Concept S (2,5 s).

A to že elektromobily už dávno nie sú synonymom “lenivých” áut, najlepšie asi dokumentujú závody elektrických formúl FIA Formula E a závody cestných elektromobilov FIA Electric GT. V nich sa tento rok predstaví 20 upravených elektromobilov Tesla Model S.