Batérie elektromobilov
Alfou a omegou elektromobilov sú ich batérie. Tie sú hlavným faktorom dojazdu a ceny elektromobilu. Súčasným štandardom batérií je technológia Li-Ion, resp. používanie Lítium-Iónových článkov. Tie sú veľmi podobné “tuškovým” batériám, len sú väčšie a majú vyššiu energetickú hustotu. 85 kWh batéria Tesly Model S sa skladá zo 7 104 batériových článkov. Každý z nich má rozmer 65 x 18 mm.
Skladajú sa do batériových modulov, ktoré sa ukladajú do jednoliateho bloku. Celá batéria váži 540 kg. Takýto batériový blok sa pri moderných elektromobiloch montuje do podlahy, vďaka čomu má vozidlo nižšie ťažisko a lepšie manévrovacie schopnosti.
Dôležité atribúty batérií
Najdôležitejšími atribútmi batérií elektromobilov sú:
Kapacita batérie
Kapacita batérie je faktorom dojazdu elektromobilu. Kapacita batérií súčasných moderných elektromobilov sa pohybuje zhruba od 28 do 100 kWh. Vďaka takejto kapacite dosahujú elektromobily reálny dojazd od 200 do 536 km (Tesla Model S 100D) Ako štandard pre najbližšie roky sa javia cca 60 kWh batérie. Tie by mali ponúknuť reálny dojazd okolo 350 až 400 km.
Energetická hustota batérie
Energetická hustota vyjadruje kapacitu batérie k jej hmotnosti. To znamená, že čím vyššia je energetická hustota, tým nižšia je hmotnosť batérie, ale aj výrobné náklady, keďže sa spotrebuje pri výrobe menej materiálu. Batéria Tesly Model S má energetickú hustotu 265 Wh/kg.
Výrobná cena batérie
Výrobná cena je jedným z dvoch hlavných atribútov, ktoré zásadne ovplyvňujú celkovú cenu elektromobilu. Tá za posledných 6 rokov klesla o 80 % na súčasný priemer 237 dolárov za 1 kWh. Pri cene 100 dolárov za 1 kWh by mohli elektromobily dorovnať ceny porovnateľných “spaľovákov”. Tesle by sa to mohlo podariť už v roku 2018.
Schopnosť rýchleho nabíjania
To, že svoj elektromobil napojíte na super-výkonnú nabíjaciu stanicu, ešte nezaručuje, že batéria vášho elektromobilu sa nabije “super-rýchlo”. Niektoré typy batérií by mohol vysoký nabíjací výkon poškodiť, preto palubné systémy elektromobilov nastavia odber nižšieho výkonu. Ak plánujete elektromobil nabíjať čo najrýchlejšie na rýchlonabíjacích stanciach, overte si pred ich kúpou atribút rýchlosti nabíjania.
Strata kapacity
O strate kapacity batérií do elektromobilov sa toho popísalo už množstvo. Hlavné však je, že podstatná časť pôvodnej kapacity by mala vydržať vo všeobecnosti minimálne 8 rokov.
Zhruba 300 vlastníkov Tesly Model S sleduje a zdieľa ostatkovú kapacitu batérií svojich elektromobilov. Výstupy tohto dlhodobého prieskumu sú viac ako potešiteľné. Po najazdení 100 000 km (cca 250 nabíjacích cyklov) nastáva pokles kapacity o 5 %. Každých ďalších 50 000 km sa znižuje dojazd už len o 1 %.
Tesla Model S americkej medzimestskej taxi služby Tesloop najazdila vyše 320 000 km, pričom jej reálna strata kapacity batérie bola len 6 %. Elon Musk sa dávnejšie vyjadril, že po simulovaných 800 000 km, by mala klesnúť kapacita batérie o 20 %. Z predchádzajúcich výsledkov však vyplýva, že strata kapacity batérií Tesla by mohla byť v skutočnosti ešte nižšia. Tesla vyrába bežne používané batérie technológie Li-Ion, takže batérie elektromobilov ostatných značiek by na to mohli byť podobne.
Medzi najvýznamnejších výrobcov batérií do elektromobilov patria Tesla, Panasonic, Samsung a LG Chem. Existuje však aj množstvo start-upov, ako napríklad rakúsky Kreisel Electric či český HE3DA.