Pravidelný report: Predaj elektromobilov vo svete rastie. Koncept Mercedesu prešiel na jedno nabitie pohodlne cez 1000 km…
Predaj elektromobilov vo svete rastie
V roku 2021 sa celosvetovo predalo 6,75 milióna elektromobilov. To je 108 % nárast oproti roku 2020. Rast predaja nezastavili ani drahšie batérie. Cena batérií začala stúpať minulý rok po desaťročiach poklesu v dôsledku vysokého dopytu po lítiu, ktorý prevyšoval ponuku. Naproti tomu počet nových áut s konvenčným pohonom mierne klesli. Nárast nových áut najlepšie dokumentuje graf:
Mercedes-Benz EQXX prešiel na jedno nabitie pohodlne cez 1000 km
Pred pár mesiacmi sme informovali, že Mercedes so svojím konceptom chce pokoriť hranicu 1 000 km na jedno nabitie. Tento koncept predstavil začiatkom roka. Vtedy uviedli, že Mercedes-Benz EQXX na základe „interných digitálnych simulácií“ by mal zvládnuť v reálnych podmienkach dojazd cez 1 000 km na jedno nabitie. Kľúčom úspechu bola aerodynamika. Pred nedávnom úspešne absolvovali takýto trip. Technológie z modelu budú nasadené v budúcich sériových elektromobiloch značky, pričom mnohé z riešení sa už integrujú do výroby. A to znie nádejne, keďže Mercedes-Benz EQXX zvládol dojazd cez 1 000 km na jedno nabitie a vystačil si s batériou, ktorá má kapacitu necelých 100 kWh. Samotný trip trval 12 hod a 2 min. Elektromobil prešiel na 1 nabitie 1 008 km a k dispozícii mu ostalo ešte 15 % kapacity batérie, čo by mu malo zabezpečiť ďalších 140 km jazdy. To pritom predstavovalo priemernú spotrebu 8,7 kWh na 100 km, čo je na stredne veľké vozidlo unikátna hodnota. Podmienky počas testu pritom neboli ideálne. Profil trate naprieč Nemeckom, Švajčiarskom, Talianskom a Francúzskom viedol od diaľníc až po alpské horské priesmyky. Teplota sa počas testu pohybovala od 3 do 18 °C. Počas testu aj spŕchlo, či fúkal protivietor. Po diaľnici vozidlo jazdilo max. rýchlosťou 140 km/h. Celková priemerná rýchlosť počas testu bola 87,4 km/h.
Svetovým autom roka sa stal Hyundai Ioniq 5
Po úspechu Kórejskej značky Kia so svojím elektrickým EV6, ktoré vyhralo cenu Európske auto roka, zaknihovala podobný úspech aj sesterská značka Hyundai. Tá vyhrala mladú cenu Svetové auto roka so svojou elektrickou novinkou, Ioniq 5. Hyundai tak vystriedal “na tróne“ rovnako elektrickú VW ID4.
Už dávnejšie sme priniesli informácie o tom, že nesprávne používanie Plug-in hybridov prináša väčšie zaťaženie životného prostredia ako keby mal užívateľ len auto s konvenčným motorom. Na tieto zistenia postupne začínajú reagovať aj jednotlivé štáty. Najnovšie Nemecko sprísňuje podmienky pre získanie dotácie PHEV vozidlám a zároveň znižuje výšku dotácie zo 4 000 eur na 3 000 eur. S dotáciami na PHEV chce úplne skončiť v roku 2025.