• Elektromobil
  • Mýty a fakty
  • Nabíjacie stanice
  • Podpora a dotácie
  • Pre verejnosť
  • 24.JANUáR 2022

Týždenný report 2/22: Česko štartuje dotácie, elektromobily predbehli naftové vozidlá, revolúcia v nákladnej doprave? A mnoho iného

V druhom vydaní týždenného reportu sa okrem iného dozviete, že Česi spustili masívne dotácie, predaj elektrických áut na Slovensku aj v Európe naďalej rastie, Volvo predstavilo druhú generáciu elektrických ťahačov, najnovšia štúdia nie je príliš naklonená k plug-in hybridom, bude Dánsko lietať zelené? A mnoho ďalšieho.

Masívne dotácie na elektromobily aktuálne chystá Česká republika.

Peniaze použije z Národného plánu obnovy. Z celkového balíka 940 miliónov CZK (38 643 417 eur) chce štát podporiť nákup 3 525 elektromobilov, 30 vodíkových vozidiel a 1 000 nákladných e-bicyklov. Peniaze by sa mali rozdávať až do konca roka 2025. Česi môžu prvé žiadosti posielať  už začiatkom tohto roka. České dotácie sú určené len pre podnikateľov a živnostníkov. Ani tu sa však podpora nezdá ako cielená mimo. Napr. 91 % elektrických vozidiel Škoda Enyaq kúpili u nás práve podnikatelia. Môže ísť o skvelú podporu podnikateľov po pandémii a nepochybne najazdia viac kilometrov ako bežný osobný automobil. Samotná výška podpory závisí od veľkosti firmy. Krajina bude preplácať rozdiel medzi cenou konkrétneho elektromobilu a porovnateľného vozidla so spaľovacím motorom. Živnostníci a firmy do 50 zamestnancov dostanú preplatených 60 % z rozdielu, väčšie firmy 50 % a tie nad 250 zamestnancov 40 %.

Predaj elektrických áut v Európe v decembri po prvý raz predbehol predaj naftových modelov.

Viac než jedna pätina nových áut bola poháňaná výlučne batériami. Naftové autá vrátane naftových hybridov predstavovali menej než 19 percent. Je to vďaka štedrým dotáciám, ako aj prísnym predpisom zavedeným v roku 2020, ktoré nútia výrobcov predávať viac nízkoemisných vozidiel. Trend nárastu predaja elektromobilov vzrástol v poslednom štvrťroku minulého roka, keď spoločnosť Tesla ukázala, že sa vie lepšie prispôsobiť problémom s dodávateľskými reťazcami v oblasti polovodičov a dodala na trh rekordných 309 000 elektrických áut. Európski výrobcovia áut takisto pretláčali predaj elektrických vozidiel v decembri s cieľom znížiť svoju uhlíkovú stopu a vyhnúť sa pokutám z Bruselu. Predaj naftových áut neustále klesá odkedy sa zistilo, že Volkswagen podvádzal pri emisných testoch pre naftové motory. Podľa najnovšej štúdie predaj nových elektromobilov v EÚ prevýši počet áut so spaľovacím motorom už v roku 2025.

Elektromobilita na Slovensku.

Zatiaľ čo v roku 2019 sa na Slovensku predalo iba 165 elektromobilov, v roku 2021 sa na naše cesty dostalo viac ako 1100 nových elektromobilov, skutočné číslo je však ešte vyššie, keďže toto sú len dátami od ZAP SR, teda ide iba o čísla automobilov, ktoré boli predané na Slovensku oficiálnym zastúpením. Z tohto dôvodu sa v zozname nenachádza napríklad Tesla. Podrobnejší prehľad o podiele jednotlivých áut nájdete v priloženom linku. Aj napriek týmto pozitívnym  číslam je podpora predaja vozidiel na alternatívne pohony podľa ZAP SR nedostatočná a bez nej nebude Slovensko schopné splniť svoje záväzky voči EÚ. Podobne nepriaznivá je u nás podľa ZAP situácia s rozvojom infraštruktúry. V roku 2020 sme mali na Slovensku 820 nabíjacích staníc, ambíciou však ostáva číslo 5500 do roku 2025. V roku 2030 ich však už budeme potrebovať až 25 000, uvádza ZAP SR.

Druhá generácia elektrických TIR od Volva už zvládne aj dlhé trasy.

Volvo predstavilo druhú generáciu svojich elektrických ťahačov, pri ktorých zvýšilo dojazd na 440 km a dobu nabíjania z 0 na 80% na 90 minút. Volvo tak predpokladá, že takýto ťahač sa dá plnohodnotne využiť pri akejkoľvek vzdialenosti. V súvislosti s cestnou nákladnou dopravou sa stále viac diskutuje o tom, či je vhodnejší vodíkový pohon, alebo pohon na batérie. Nabitie 680 kWh batérie bude pochopiteľne trvať omnoho dlhšie, než by trvalo dotankovanie vodíkových nádrží.

Gigafactory pre Teslu na Slovensku?

Tento týždeň naplnili slovenské média správy o tom, že Tesla postaví svoju Gigafactory pre Cybertruck neďaleko Košíc. S najväčšou pravdepodobnosťou sa však jedná o hoax. Smutnou správou je aj fakt, že výroba samotného Cybertrucku sa opäť presúva. Tentokrát na rok 2023.

Je plug-in podvod?

Juhošvajčiarsky kantón Valais si nechal vypracovať štúdiu, ktorá pomáha klientom pri prechode na ekologickejšie riešenia. Jej správa o spotrebe paliva plug-in hybridných EV na regionálnych cestách však ukázala, že ich výhody sú diskutabilné. „Tieto vozidlá neumožňujú žiadne zlepšenie životného prostredia,“ tvrdí inžinier Marc Muller, jeden z autorov štúdie, podľa ktorého ide o „spotrebiteľský podvod“. Na základe štúdie, ktorá zistila, že plug-in hybridy dosiahli pri testovaní na švajčiarskych alpských cestách zanedbateľné výhody v oblasti emisií a spotreby paliva, sa švajčiarsky región Valais rozhodol „odstrihnúť“ ich od dotácií. Štúdia zistila, že napriek hornatému terénu, ktorý by mal byť pre hybridy ideálny kvôli využitiu rekuperatívneho brzdenia, výhody PHEV sa neukázali. Merania skutočnej spotreby paliva odhalili, že PHEV sú ďaleko od sľubovaných parametrov a prinášajú minimálne, alebo žiadne výhody v porovnaní s klasickými autami.

Dánska premiérka v novoročnom prejave uviedla, že chce, aby bolo lietanie v krajine „zelené“.

Namiesto technologického prevratu by bolo možno účinnejšie siahnuť na administratívne nezmysly, ktoré nútia v čase karanténnych opatrení aerolinky lietať s prázdnymi lietadlami. Dánsko sa však zaviazalo, že do roku 2030 budú všetky domáce lety bez fosílnych palív. Tu prichádza na rad parafráza: „Nikto vám nedokáže splniť to, čo vám ja dokážem sľúbiť“. Nie je totiž jasné, ako chcú tento záväzok dosiahnuť. Dnes už síce existujú elektrické lietadlá, čerpajúce energiu z batérií, ale ide kompletne o malé stroje, navyše bez sériovej výroby. Dánsky záväzok je však tvrdý: Do roku 2025 musia mať Dáni možnosť “zelených“ letov na domácich linkách a najneskôr do roku 2030 musia lietať na vnútroštátnej úrovni úplne ekologicky. Vodík, či biopalivá? Obe možnosti sú rizikové. Keďže energetická hustota súčasných Li-ion batérií nie je pre veľkokapacitné stroje dostatočná, krajiny sa spoliehajú na vodík, hoci Dánsko takúto orientáciu priamo nedeklarovalo.

Nabíjačky mimo elektrických sietí – zaujímavé riešenie.

Spoločnosť Beam, výrobca nabíjačiek nepripojených na sieť, nainštalovala svoje solárne nabíjačky už vo viac ako 100 mestách po celom svete. Je to veľká správa v odvetví, ktoré sa doteraz spoliehalo na nabíjačky pripojené k sieti a trvalo nainštalované. Vďaka riešeniu nezávislému od siete môže nabíjacia infraštruktúra umožniť nabíjanie elektromobilov všade tam, kde je to potrebné. Off-grid nabíjačky nevyžadujú žiadne stavebné alebo elektrikárske práce. Navyše tieto nabíjačky nie sú natrvalo nainštalované na svojom mieste, čo uľahčuje ich nasadenie na inom mieste. Off-grid nabíjačky sa tak môžu použiť pri riešení problémov ad hoc, ako aj počas zvyšujúcej požiadavky na nabíjanie pri masových akciách.

Premiéry značiek

Nájsť dnes automobilku, ktorá nemá v ponuke žiadny elektromobil je pomerne náročné. V tomto týždni sa k firmám, ktoré takéto auto ponúkajú pridala japonská značka Subaru. Výrobca luxusných áut Rolls-Royce tento týždeň predstavil svoj koncept. S výrobou plánuje začať budúci rok.

Boj spaľovací motor vs. Elektromobil.

Európa pokračuje v boji proti spaľovacím motorom. Francúzsko zakázalo televízne reklamy na autá, ktoré majú spotrebu nad 5.5. litra. Rovnako sa blíži, pre mnoho ľudí drakonická emisná norma EURO7, ktorá podľa viacerých odborníkov úplne zakáže klasické spaľovacie motory, keďže výrobcovia nebudú vedieť splniť náročné požiadavky inak ako aspoň čiastočnou elektrizáciou.