• Elektromobil
  • Elektromotorka
  • Jednostopé vozidlá
  • Nabíjacie stanice
  • Plug-in hybrid
  • Správy
  • 26.JANUáR 2022

Týždenný report 3/22: Parkovanie pre e-autá zadarmo, Gigafactory Inobat, nameraná degradácia batérie po 300 000 km a mnoho iného

Parkovanie zadarmo pre elektromobily

Prvé priame výhody pre majiteľov elektromobilov na Slovensku priniesla obec Demänovská Dolina. Toto významné stredisko cestovného ruchu umožní elektromobilom parkovať na oficiálnych parkovacích plochách parkovať zadarmo. Obec chce takýmto spôsobom zvýhodniť obyvateľov a návštevníkov, ktorí uprednostňujú tzv. zelenú dopravu. V doline pribudli aj ďalšie dva elektrobusové spoje, ktoré premávajú v predpoludňajších hodinách.

Bolt zavádza v Bratislave tlačidlo green

Používatelia tejto platformy v Bratislave si ako prví na Slovensku budú môcť v menu zakliknúť kategóriu „Green“ a vyzdvihnúť ich prídu vodiči s elektromobilmi, respektíve hybridnými vozidlami. V danej kategórii budú dostupné aj zľavy odvíjajúce sa od kvality ovzdušia v Bratislave, nasledovať by mali aj ďalšie slovenské mestá. Kategória Green v aplikácii Bolt je ďalším krokom k tomu, ako umožniť ľuďom jazdiť v rámci mesta čo najviac ekologicky. Už v lete minulého roka učinila spoločnosť ďalší veľký krok, ktorým bolo zrušenie poplatku za odomknutie elektrickej kolobežky.

Gigafactory

Spoločnosť International Finance Corporation (IFC), ktorá je súčasťou Svetovej banky, uzavrela koncom minulého roka dohodu o spoločnom rozvoji so slovenskou spoločnosťou InoBat Auto. Cieľom partnerstva je stavba gigafabriky na automobilové batérie v strednej a juhovýchodnej Európe. Partnerstvo sa zameriava na podporu európskeho programu dekarbonizácie hospodárstva. Gigafactory by mala byť vybudovaná na princípe C2C (cradle to cradle). To znamená inovatívne a udržateľné riešenia od výskumu a vývoja batérií cez ich využite až po recykláciu. Okrem IFC investujú do InoBatu aj ďalšie významné spoločnosti. Sú nimi napríklad britsko-austrálsky ťažobný koncern Rio Tinto, indický výrobca batérií Amara Raja či americký špecialista pre výrobcov elektrických vozidiel Ideanomics Mobility.

S podporou Gigafactory to myslia vážne aj Briti, ktorí spoločnosti Britishvolt plánujú prispieť približne 100 miliónov libier na výstavbu továrne,  ktorá zamestná 3 000 ľudí a prispeje k vytvoreniu ďalších 5 000 pracovných miest. Firma uviedla, že vybavenie závodu a spustenie výroby si vyžiada 3,8 miliardy GBP. Továreň by mala vyrábať 300 000 batériových jednotiek ročne a zásobovať približne 25 % súčasného trhu v Spojenom kráľovstve.

Spoločnosti postupne zverejňujú plány staníc na rok 2022

SIEA naďalej plánuje propagovať vodík ako vhodné palivo budúcnosti. Najnovšie chystá veľkú akciu, pri ktorej bude po Slovensku jazdiť pojazdná pumpa. Zastavia sa v prakticky v každom krajskom meste a ostanú tam minimálne jeden týždeň. Ukážu aj autá na vodíkový pohon. Bude to vlastne taká vodíková roadshow po celom Slovensku.

V nadchádzajúcom roku plánuje spoločnosť Lidl vybudovať desiatky nových nabíjačiek pri svojich prevádzkach. Množstvo nabíjačiek plánujú zvýšiť aj spoločnosti Kaufland a Billa.

Po spoločnosti Shell sa na reštrukturalizáciu chystá aj ďalší ropný gigant British Petroleum. To tvrdí: „Prevádzkovanie rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily sa nachádza tesne na hranici toho, aby sa stalo ziskovejším ako prevádzkovanie čerpacích staníc.“ Pod BP v Spojenom kráľovstve spadá nabíjacia sieť BP Pulse, ktorá pozostáva z viac ako 11 000 nabíjacích miest. Do roku 2030 chce ich počet zvýšiť až na 70 000. V tejto súvislosti prizvukuje, že na rozdiel od konkurencie (Shell) zostáva verná výhradne DC nabíjacím staniciam.

Lacné elektromobily sú opäť v kurze

Jedným z limitujúcich faktorov nástupu elektromobilov pre široké vrstvy na Slovensku je ich vysoká cena. Na prekonanie tohto problému sa chystá ofenzíva dostupných e-áut. Nemecký VW preto ohlásil návrat mestského VW E-up! na trh. Podobne uvažuje aj talianska automobilka Fiat, ktorý plánuje sériu vozidiel založených na koncepte Centoventi – vrátane nového kompaktného „Panda SUV“. Ich prednosťou má byť cenová dostupnosť.

Novinky vo svete batérií

Tím vedcov americkej univerzity v Michigane prišiel s novým revolučným objavom. Podarilo sa mu vytvoriť novú generáciu lítiovo-sírovej batérie a to za použitia recyklovaného kevlaru. Potenciál tohto typu batérie bol doposiaľ značne obmedzený kvôli rýchlemu vybíjaniu, ktoré sprevádzali vysoké teploty. Tím však vyvinul membránu, ktorá umožňuje opakované nabíjanie batérií a zamedzuje rýchlemu vybíjaniu. Takáto baterka dokáže akumulovať až 5-krát viac energie ako lítiovo-ionová batéria, ktorá sa dnes používa. Jej ďalšia výhoda je v oveľa dostupnejších prírodných zdrojoch, ktoré sú potrebné na jej výrobu.

V poslednej dobe sa vo viacerých médiách objavili správy o degradujúcich batériách. Úplne opačné poznanie zaznamenal Juhoafričan Shaun Maidment, ktorý na svojom range Plug-in BMW i3 spravil 300 000 km. Napriek zlým klimatickým podmienkam, ktoré neprajú batériám a nevyhovujúcej nabíjacej infraštruktúre degradácia jeho baterky, ktorá má v originále dojazd len 170 km,  bola solídnych 15%.

GoStations pre elektrické skútre mieria do Európy

Každý, kto bol v Juhovýchodnej Ázii, tak poznal množstvo skútrov, ktoré po tamojších cestách jazdí. Na Taiwane tak vznikli tzv. GoStations, ktoré umožňujú elektrickým skútrom výmenu svojej batérie za mierny poplatok na počkanie. Je to veľmi úspešný projekt. Počet týchto staníc o chvíľu predbehne počet čerpacích staníc a dve najvýznamnejšie firmy v tomto segmente sa teraz rozhodli prísť aj na starý kontinent. Na tento fakt reaguje aj Yamaha, ktorá predstavila elektrický skúter EMF, ktorý s takýmito batériami pracuje. Jeho dizajn a použitá technika je v segmente skútrov niečo úplne nové a revolučné.

Vysoké ciele prinášajú riziká

Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares silno kritizuje ciele Európskej únie, ktorá vsádza všetko na jednu kartu – elektromobilitu. Robí tak pravidelne. Teraz sa nechal počuť, že prechod na elektromobily je podľa neho obrovský environmentálny ale aj sociálny risk. Údajne existuje niekoľko lacnejších a rýchlejších spôsobov ako znižovať uhlíkovú stopu v doprave. Na základe ich výpočtov musí totiž elektrické auto prejsť aspoň 70 000 km. Kritizuje aj fakt, že za krátky čas budú musieť všetky automobilky prejsť totálnou zmenou nastavenia tovární, pásov, subdodávateľov, čo prináša obrovskú enviromentálnu záťaž a prudké zmeny trhu, ktoré nemusia niektoré eutomobilky vôbec zvládnuť. Časť z nich môže skrachovať.

V minulom diele sme Vám priniesli štúdiu o dopadoch PHEV na životné prostredie, pre ktorú sa vo Švajčiarsku prestávajú takéto vozidlá považovať za eco-friendly a máme tu informáciu z opačného súdka. Nemecký minister dopravy sa zľakol cieľov vlastnej vlády. Krajina chcela mať do konca roku 2030 na cestách viac ako 15 miliónov elektromobilov (dnes ich má približne 500 000). Tento cieľ sa začína javiť ako nesplniteľný. Na tlačovej konferencii teda oznámil, že do tohto počtu sa budú po novom zahŕňať aj hybridné vozidlá.

Problém s nedostatkom čipov pokračuje. Najnovšie bola česká automobilka Škoda nútená pre ich nedostatok odstaviť tisícky vozidiel. Boli medzi nimi aj elektromobily, ktoré navyše počas čakania na chýbajúce súčiastky musia aj pravidelne nabíjať.