• Elektrické vozidlá
  • Mýty a fakty
  • TIPY A RADY
  • 02.FEBRUáR 2022

Týždenný report 4/22: Hybrid je výhodný aj pre armádu; nová rubrika hoax mesiaca a mnoho iného

Armáda na zeleno?

Za najmenej ekologickú časť našej spoločnosti sa dá považovať armáda. Konflikty a cvičenia neprinášajú našej planéte príliš na kráse a okrem priamych dôsledkov nám prinášajú aj dlhodobé problémy v podobe enormných emisií v atmosfére. Americké vozidlá Oshkosh JLTV, ktoré vymenili legendárne Humvee prichádzajú s novinkou. Ide o hybridnú verziu. Štandardný naftový osemvalec bude kombinovaný s elektromotorom, ktorý dokáže sám dostať toto relatívne ťažké vojenské vozidlo do pohybu. To prináša z pohľadu taktických presunov v obytných zónach viacero výhod. Elektrický pohonný systém je dopovaný 30kWh lítium-iónovou batériou, ktorú dobíja veľký naftový motor, pričom nabitie na 100% netrvá ani 30 minút.  Výhodou hybridnej zostavy môže byť okrem ticha aj vyšší výkon, nakoľko sa k extra silnej naftovej jednotke pripojí 115kW z elektromotora.  Výrobca udáva spotrebu paliva o 20% nižšiu, čo je rozhodne zaujímavý údaj.

Elektrické nabíjačky na vode

Dánska spoločnosť Maersk spustí vôbec prvé elektrické nabíjačky na mori. V rámci projektu Stillstrom, ktorý sa má spustiť v druhej polovici tohto roka. Na začiatok budú nabíjať stredne veľké elektrické lode, postupne by však svoje aktivity chceli rozšíriť. Elektrickú energiu poskytnú servisným lodiam veternej farmy mimo pobrežia. Spoločnosť je pripravená podeliť sa o detaily priebehu celého procesu aby motivovala do väčšieho využívania takýchto nabíjačiek. Takáto elektrifikácia však nie je konečná a rieši len jeden zásadný problém. Lode počas svojho nočného kotvenia nechávajú naštartované motory a produkujú tak veľké množstvo zbytočných emisií. Spoločnosť chce takýmto spôsobom počas prvých piatich rokov eliminovať až 5,5 miliónov ton emisií. Jedná sa o dôležitý krok, keďže produkcia emisií medzinárodnej nákladnej dopravy vzrástla v minulom roku o takmer 5 %, aj napriek silnejúcim reguláciám a sprísňujúcim sa cieľom uhlíkovej neutrality. Bója má čerpať elektrinu priamo z neďalekých veterných turbín, čím sa emisná záťaž redukuje na látky vyprodukované počas výroby bóje a turbíny. Časom bude možné aj na nabíjanie väčších batérií lodí, ktoré nie sú vybavené spaľovacími motormi. Tie by tak mohli fungovať na čistú elektrickú energiu počas celého dňa.

Nový typ palubnej nabíjačky

Vedci v Indii vyvinuli novú technológiu nabíjania elektrických vozidiel, ktorá je o polovicu lacnejšia ako súčasná technológia palubných nabíjačiek a môže tak pomôcť výrazne znížiť náklady pri výrobe elektromobilov. V navrhovanej technológii palubnej nabíjačky sa redukuje jedno rozhranie výkonovej elektroniky a počet komponentov sa znižuje o 50 %. Navrhovaná nabíjačka je rekonfigurovateľná a môže fungovať ako nabíjačka v režime nabíjania a menič v režime pohonu.

Bentley, luxusný elektromobil až v roku 2025

Britská luxusná značka automobilov Bentley oznámila, že v roku 2025 prinesie na trh svoj prvý elektromobil. Je to o dva roky neskôr ako značka Rolls-roys, ktorá na začiatku roka oznámila podobnú správu s budúcim rokom.  

Nová powerbanka pre elektromobily

Na svete je ďalšia powerbanka pre elektromobily. Dojazd predĺži zhruba o 20 kilometrov. Pomerne ťažká „batožina“ bola navrhnutá pre majiteľov batériových áut, niečo na spôsob kanistra. Nový typ elektrickej „bandasky“ s názvom EcoFlow Delta Pro sa v tejto chvíli predáva už aj u nás. Dojazd elektromobilov je dlhodobo diskutovanou témou. Nielen kvôli tomu, že je v porovnaní s tradičnými pohonmi častokrát oveľa menší, ale tiež preto, že ak vám dôjde „šťava“, nemôžete s bandaskou zbehnúť na najbližšiu stanicu.  Riešením môže byť práve powerbanka, ktorú by ste v budúcnosti mohli nosiť v kufri alebo by ju mohli mať pre vás pripravené asistenčné služby. Produkt disponuje kapacitou 3,6 kWh a priemernému elektromobilu by to malo stačiť na dojazd zhruba 20 kilometrov. Má hmotnosť až 45 kilogramov a aktuálne stojí 3800 eur. 

Hoax mesiaca: Elektromobil horí častejšie ako auto na konvenčné palivo

Novinkou je nová rubrika, ktorou chceme ukázať na stále zväčšujúci sa nárast hoaxov, ktoré budú naďalej pribúdať.

V priebehu mesiaca sa nám objavili na viacerých fórach a sociálnych sieťach staršie videá, ktoré sa tvárili ako nové. Bol pri nich komentár, ktorý hovoril o tom, aké sú elektromobily nespoľahlivé, ako často sa môžu samovznietiť a pod. Samozrejme, ako to už pri hoaxoch býva, k emotívnym videám chýbali dáta. Videá boli z roku 2020 a 2019. Naozaj sa v minulosti stalo, že elektromobil začal pri nabíjaní alebo po nehode prudko horieť. Ak by to však bol taký vážny problém, mali by sme takéto príklady aj na Slovensku, či v Čechách. Samozrejme požiar elektromobilov je problém, pretože je nebezpečnejší, ako požiar „štandardného vozidla“. Američania preto zverejnili štatistiky, ktoré ukazujú, že v roku 2020 z 215 000 požiarov tvorili požiare elektromobilov len 0,2%, podiel takýchto áut bol však až 15%. Štatistika môže byť mierne skreslená s nižším priemerným vekom elektrických vozidiel, ale o opaku skreslenia hovorí údaj, ktorý označuje za najčastejšie horiace autá hybridy.