Týždenný report 5/22: Porshe Taycan so zápisom v Guinnessovej knihy rekordov; optimistické vyhliadky na najbližšie roky a mnoho iného
Predaj Porshe Taycan predbehol spaľováky v Nórsku
V januári tohto roku sa predalo viac kusov luxusného elektromobilu Porsche Taycan ako všetkých áut výhradne so spaľovacím motorom dokopy. Záujem o elektrické autá v krajine, ktorá má približne rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko je naozaj obrovský. Prekvapivé informácie dorazili po uzavretí čísla predajov za január. Automobilka Porsche predala v januári 185 vozidiel, pričom 181 z nich bol práve Taycan, zatiaľ čo všetkých nových áut výhradne so spaľovacím motorom bolo len 175. Celkovo sa najviac darilo Audi. Tá predala až 952 áut, z čoho až 643 bolo čistých elektromobilov Q4 e-tron. Do rebríčka top 20 predajov sa v januári 2022 dostalo iba jedno auto, ktoré nie je elektromobil – Toyota RAV4. Treba však napísať aj fakt, že Nórsko podobne ako ostatné krajiny zaznamenalo približne 25 % pokles predaja áut oproti minulému roku.
S elektromobilom prešiel USA- Koľko času strávil nabíjaním?
Testovací vodič Wayne Gerdes so svojím Porsche Taycan sa vybral na cestu po USA aby dokázal, že aj takáto dlhá cesta v dĺžke 4 560 km sa dá s elektromobilom zvládnuť pohodlne. Celkovo absolvoval na svojej Tour 18 nabíjacích cyklov, čo rozhodne nie je málo, ale dokopy sa na nich nezdržal ani 2,5 hodiny. Vďaka takejto ceste sa pred pár dňami zapísal aj do Guinnessovej knihy rekordov. Predchádzajúci rekordér prešiel rovnakú trasu s časom nabíjania vyše 7 hodín.
Ako bude vyzerať elektromobilita v roku 2030
Analytici sa často mýlia pri predikcii predaja áut na ďalšie roky. Vždy ich to číslo prekvapí. V roku 2018 si nevedeli predstaviť, že podiel čistých elektromobilov dosiahne v roku 2019 na trhu 2,5 %. Podobne ani rok na to, kde číslo dosiahlo 4,1 %. Minulý rok podiel dosiahol až 9 %, pričom premiantmi sa stali Európa (16%) a Čína (14 %). Tento fakt bol napriek nedostatku čipov na trhu a pretrvávajúcej pandémii Covid-19. Naopak prekvapivo zaostávajú Spojené Štáty, kde sa očakáva prudký nárast v najbližšom období. Je to aj preto, že americké značky donedávna ignorovali nastupujúci trend ako aj dopyt. Teraz už sú analytici pri kreovaní predpovedí miernymi optimistami, keď odhadli, že do roku 2030 už bude po cestách jazdiť viac ako 50 % elektromobilov.
Rozmýšľali ste niekedy nad tým, koľko peňazí dávate štátu pri tankovaní? Na Slovensku máme jednu z najvyšších spotrebných daní na benzín (51,4 centa/l). Pridajte k tomu DPH a máte predstavu, koľko ste minuli pri jednom tankovaní na daniach. A teraz si predstavte, že by o to štát prišiel. Znamenalo by to obrovský deficit, ktorý musí niekde nahradiť. Jedna z možností je zdražieť elektrickú energiu. Inou alternatívou, ktorou sa plánujú aktuálne zaoberať politici vo Veľkej Británii, je daň za najazdené kilometre. Bude sa počítať pomocou povinnej GPS, ktorá bude presne vedieť aj to, kde a po akej ceste ste jazdili. Diaľnice by mali byť spoplatnené vyššou sumou, ako vozovky prvej či druhej triedy a rovnako to má byť aj v prípade centier veľkých miest. V návrhu sa tiež spomína aj to, že náklady by mali byť takzvane dynamické. Teda úrady budú viac účtovať vodičom jazdiacim v dopravnej zápche ako víkendovým motoristom, odlišná daň bude pre malé a veľké autá.
Rýchle nabíjanie
Spoločnosť QuantumScape zaznamenala ďalší úspech vo vývoji polovodičových batérií. Na novej verzii uskutočnili 400 po sebe idúcich 15-minútových cyklov rýchleho nabíjania, čím sa doplnila kapacita z 10 % na 80 %. Pritom si zachovali viac ako 80 % pôvodnej kapacity. Na lepšiu predstavu, 400 cyklov pri elektromobile s dojazdom 480 km sa rovná 192 000 najazdeným kilometrom. Súčasné elektromobily vo všeobecnosti potrebujú 25 – 30 minút na rýchlonabíjačke s jednosmerným prúdom na doplnenie z 10 % na 80 % bez zníženia životnosti článku. Ak QuantumScape dodá takéto batérie na trh, čas nabíjania elektromobilov sa priblíži k spaľovacím autám, ktorých vodiči môžu natankovať palivo za 5-6 minút.
Toyota v roku 2020 vyvinula prototypy elektrických vozidiel s novými batériovými článkami s pevným elektrolytom. Nedávno oznámila, že ich začne inštalovať do hybridných modelov. Batérie s pevným elektrolytom sľubujú veľmi rýchle nabíjanie trvajúce maximálne 10 minút, lepší dojazd a odolnosť. Pred masívnym nasadením potrebujú však dlhé roky testovania. A to je dôvod, prečo sa najskôr nasadia do hybridov. Výroba nových batérií bude spočiatku drahšia, no hybridy sú vybavené výrazne menšou batériou, takže na cenu auta budú mať len minimálny vplyv. Na rozdiel od elektromobilov, batérie v hybridoch sa veľmi často vybíjajú a nabíjajú vo veľkých rozsahoch percent. Takéto správanie je ideálne na otestovanie technológie a môže priniesť cenné dáta. Na trh by mali prísť do troch rokov.
Dve svetové automobilky prišli s plánom ako premeniť plastový odpad na ekologický vodík. Vodíkové autá sú iba malý krok od toho, aby boli skutočne bezemisné. Jediným ekologickým vodíkom je v súčasnosti takzvaný zelený vodík. Ten sa získava elektrolýzou využitím ekologickej elektrickej energie. Ak však dokážeme v dostatočnej miere produkovať elektrickú energiu, môžeme ňou rovno nabíjať batériový elektromobil a nemusíme ju plytvať na výrobu zeleného vodíka. Preto je táto technológia extrémne neefektívna. Toyota a Hyundai sa rozhodli vyrábať čistý a ekologický vodík z plastového odpadu. Ročne sa v Japonsku vyprodukuje 9,4 milióna ton takéhoto odpadu, z ktorého väčšina končí v spaľovni. Pomocou plazmového horáku chcú plastový odpad zahrievať na vysokú teplotu, čím plyny rozdelia na samostatné molekuly. Týmto spôsobom je možné zachytiť vodík, ktorý je takmer 100 % čistý a môže sa tak používať ako palivo v elektromobiloch s FCV článkami. Tento proces by mal byť viac ako 5-krát ekologickejší než získavanie v súčasnosti najčistejšieho zeleného vodíka. Hyundai plánuje postaviť fabriku, ktorá dokáže spracovať 100 000 ton plastového odpadu ktorý premení na 22 000 ton čistého vodíka vhodného ako palivo pre vodíkové automobily.
Zelený vodík vyrobíme aj na Slovensku
V Topoľčanoch by mala vyrásť prevádzka na výrobu zeleného vodíka elektrolýzou vody. Vyplýva to zo zámeru predloženého na posúdenie EIA. Celková výška investície sa odhaduje na 16 mil. eur. Štart prevádzky sa odhaduje v roku 2023. Maximálna ročná kapacita by mala byť približne 1 250 ton vodíka.
Aj napriek týmto správam stále zostáva otázka, či sa využívanie vodíka nehodí viac na dekarbonizovanie priemyslu alebo na železničnú, leteckú, hromadnú, či nákladnú cestnú dopravu.